Solfaktor official logo

Betingelser for kjøp av «kun hotell» (opphold) med Solfaktor

Solfaktor er en del av Escape Travel Group. Hovedkontoret ligger i Norge, og det finnes salgskontorer i København.

Merk: Hvis du ønsker å bestille en pakkereise der det inngår fly, opphold og ev. transfer/billeie, finner du betingelser for dette her

Inngåelse av reservasjon/avtale

Reservasjon av et opphold kan skje ved bestilling på internett. Påmeldingen, og dermed opplysningene og vilkårene i prislisten på hjemmesiden, er bindende for reisebyrået og kunden når depositum og/eller hele prisen for oppholdet er betalt.

Kontraktsforholdet mellom deg som kunde og Solfaktor er bindende for begge parter og trer i kraft når du samtykker i betingelsene, som må bekreftes av kunden før bestillingen gjøres online (trinnet før betaling). Deretter vil det på skjermen bli vist en status for din bestilling inkl. bookingnummer, og det vil også bli sendt en bekreftelse via e-post fra Solfaktor med alle detaljer for oppholdet. 

Likevel kan et opphold som ikke bestilles via hjemmesiden, oftest først bekreftes etter at det er innbetalt depositum og/eller fullt beløp, og når alle elementer er bestilt og bekreftet hos Solfaktors leverandører, og du har mottatt en skriftlig bekreftelse.

Hvis du kan konstatere at det som er bestilt ikke samsvarer med det som er bekreftet, må du straks sende en henvendelse til Solfaktor for eventuelle rettelser dersom dette er mulig.

De opplysningene som ble gitt fra Solfaktors side i bestillingsforløpet, anses som en del av avtalen, og de opplysningene som er gitt der er bindende for Solfaktor, med mindre endringer eller annet er meddelt deg skriftlig ved bestilling, eller hvis det kan forevises dokumentasjon for at de opplysningene som er gitt i bekreftelsen ikke er gyldige eller uaktuelle (for eksempel tekniske feil som har ført til feilaktig prissetting m.m.).

Den angitte vurderingen av hotellet/villaen/leiligheten er Solfaktors subjektive vurdering, og den trenger ikke nødvendigvis å stemme overens med vurderingen i andre portaler. Den offisielle klassifikasjonen av hvert overnattingssted er hotellets/villaens/leilighetens egen, og den har Solfaktor ingen innflytelse over.

For barn og unge under 18 år som skal reise uten myndige reiseledsagere, må det ved inngåelsen av en avtale om kjøp av en reise, eller umiddelbart etterpå, sendes en erklæring fra foreldre/verge, der det fremgår at vedkommende har tillatelse til å delta på reisen. Dersom en slik erklæring ikke mottas ved avtaleinngåelse eller umiddelbart etterpå, forbeholder Solfaktor seg retten til å annullere reisen etter de avbestillingsbestemmelsene som gjelder på det tidspunktet når Solfaktor ikke mottar noen slik erklæring.

Den person som står som bestiller, er den som kan endre og/eller avbestille reisen. Eventuell henvendelse, korrespondanse eller generelle spørsmål fra Solfaktor angående oppholdet, vil skje til denne personen. Hvis en person bestiller flere opphold, betraktes samme person som eier av samtlige reservasjoner.

Før avtalen inngås
Ved bestilling forutsettes det at kunden bekrefter at han/hun godtar vilkårene for oppholdet, som er meddelt skriftlig og/eller opplyst på hjemmesiden. Kunden er forpliktet til ved bestilling å oppgi navn, adresse, telefonnummer, antall reisedeltagere og e-postadresse. Kunden er i tillegg før bestillingen forpliktet til å opplyse om eventuelle personlige forhold for kunden eller andre reisende som krever at det tas spesielle hensyn i forbindelse med oppholdet (her tenker man på handikap, allergier eller lignende).

Spesielle ønsker fra kunden
Særavtaler basert på spesielle ønsker fra kunde, må for å ha gyldighet fremgå skriftlig av bekreftelsen eller må på annen måte kunne dokumenteres skriftlig. Under normale omstendigheter og etter generell praksis forholder det seg slik at ønsker (som er oppgitt enten før eller etter en reservasjon er foretatt) ikke kan garanteres, men hotellene/ferieboligene vil gjøre det de kan for å oppfylle dem.

Prisen på oppholdet
Prisen på oppholdet omfatter – med mindre noe annet er oppgitt – utelukkende innkvartering i hotellrom/leilighet samt ev. forpleining i henhold til beskrivelsen i den tilsendte bekreftelsen.

Det finnes lokale skatter og avgifter som ikke kan oppkreves på forhånd, f.eks. turist-/resort-skatter. Disse betales lokalt på oppholdsstedet. Enkeltreisende vil generelt bli oppkrevd tillegg for enkeltrom/dobbeltrom. For priser henvises det generelt for alle reisende til de aktuelle prisene på Solfaktor.no (prisene er variable/dynamiske og kan endre seg fra dag til dag og fra time til time, og det er hotellet og ikke Solfaktor som fastsetter/endrer prisen).

Spesielle hotellfasiliteter, slik som adgang til tennisbane, spa, minigolf o.l. er vanligvis ikke inkludert i prisen på oppholdet. Dessuten må man på visse hoteller regne med at det tas betalt for leie av solsenger, parasoller osv. Generelt kan fasilitetene være sesongavhengige, så du må kontakte Solfaktor før bestilling dersom det er en fasilitet på stedet som du ønsker sesonginformasjon om.

Betaling
Depositum eller hele beløpet skal betales ved bestilling. Merk at hvis det er snakk om et opphold som ikke er refunderbart, må det samlede beløpet betales ved bestilling. Reservasjoner som ikke er refunderbare, kan hverken tilbakebetales eller endres etter bestilling.

Betaling av oppholdet, ev. fratrukket tidligere innbetalt depositum, skal være Solfaktor i hende før fristene som er oppgitt i bekreftelsen. Ved for sen innbetaling har Solfaktor rett til å annullere bestillingen uten refusjon til kunden.

På noen hoteller/leiligheter/villaer er det mulig å foreta en reservasjon via Solfaktor.no uten å måtte legge ut for betaling/depositum, men der hele prisen på oppholdet betales ca. 40 dager før ankomsten. De aktuelle betingelsene for betaling og annullering vil fremgå i din bekreftelse fra Solfaktor.

Endring av betalingsform: Det er som utgangspunkt ingen endring av betalingsformen. Når vi har mottatt betaling kan den ikke endres til annen betalingsform eller et annet debit/kredittkort. Hvis det mot forventning likevel skulle være ønsket, så vil det fra Solfaktor bli pålagt kunden et administrasjonsgebyr pr. endring/booking.

Bekreftelse av oppholdet
Når betingelsene er godtatt og betalingen gjennomført, vil du umiddelbart etterpå motta en skriftlig bekreftelse til den e-postadressen som er oppgitt av bestilleren. Dersom du ikke har mottatt den innen rimelig tid, må du kontakte Solfaktor (sjekk gjerne spamfilteret først). Henvis gjerne til det reservasjonsnummeret som vises på skjermen etter bestilling. Hvis oppholdet mot forventning ikke kan bekreftes omgående, vil du på skjermen få en melding om dette – og på samme måte vil det stå notert i den e-posten som er sendt fra Solfaktor. Innen 24 timer eller førstkommende hverdag vil du bli kontaktet enten skriftlig eller over telefon med en status om oppholdet er bekreftet (du vil få tilsendt en oppdatert bekreftelse og beløpet vil deretter bli trukket fra kortet ditt) eller om oppholdet ikke kan bekreftes. 

Hvis oppholdet derimot ikke kan bekreftes, så vil Solfaktor kontakte deg så snart vi har hatt mulighet til å undersøke årsaken, og beløpet vil derfor ikke bli trukket fra kontoen din før det eventuelt måtte være funnet et passende alternativ. 

Innkvartering
Rommene eller ferieleilighetene kan forventes å være til rådighet senest kl. 17:00 på ankomstdagen, men er oftest klar tidligere. I ytterst sjeldne tilfeller er rommene likevel først klare rundt middagstid. Man skal forlate rommet eller leiligheten før kl. 10:00 på avreisedagen, hvis ikke annet står nevnt. På hoteller/villaer/ferieleiligheter kan det forekomme uensartede rom, noe som ikke gir rett til refusjon.

Ved overbooking eller uforutsette problemer i forbindelse med innkvarteringen kan Solfaktor flytte gjester til andre hoteller/leiligheter med samme standard eller bedre uten noen form for ekstra kompensasjon. Ombookingen vil oftest være i samme område/by som det som opprinnelig var bestilt eller så nært det opprinnelig bestilte som mulig.

Merk at noen hoteller/leiligheter/villaer ikke har døgnåpen resepsjon, så det kan være begrensninger for ankomsttidspunktet. Seneste innsjekkingsmulighet på ankomstdagen fremgår i beskrivelsen på hjemmesiden og/eller i bestillingsbekreftelsen din.

Forpleining
Dersom det av «prisen inkluderer» ved bestillingen fremgår at oppholdet inkluderer full eller delvis pensjon, betyr det følgende:

Kvartpensjon:
Starter med frokost på annen dag av oppholdet, og avslutter med frokost på avreisedagen fra innkvarteringen.

Halvpensjon:
Starter med middag på ankomstdagen, og avslutter med frokost på avreisedagen fra innkvarteringen.

Fullpensjon:
Starter med middag på ankomstdagen, og avslutter med frokost på avreisedagen fra innkvarteringen.

All Inclusive:
Som utgangspunkt inkluderer All Inclusive dagens 3 hovedmåltider (frokost, lunsj og middag) inkludert ikke-alkoholholdige drikkevarer og starter med lunsj eller middag på ankomstdagen og avslutter med frokost på avreisedagen. Ofte er det mulig å forsyne seg av forskjellige snacks, is, drikkevarer m.m. i løpet av dagen (normalt frem til kl. 22). En del steder vil lokale, alkoholholdige drikkevarer også være inkludert. Det tas forbehold om endringer, og det kan være forskjellige variasjoner av All inclusive alt etter land og reisemål. Vi henviser til Solfaktors spesifikke hotellbeskrivelse. All Inclusive kan flere steder bestilles i forskjellige utgaver.

Rengjøring og sluttrengjøring i ferieleiligheter
I ferieleiligheter og villaer kan det ikke forventes at det er daglig rengjøring (eller skift av håndklær, sengetøy m.m.). Det er som oftest hver 3. eller 4. dag (noen steder er det én enkelt gang i uken eller sjeldnere), men det avhenger av det enkelte innkvarteringsstedet, og informasjon vil fremgå av beskrivelsen på hjemmesiden. Det kan oftest bestilles og betales for ekstra rengjøring og skift av håndklær/sengetøy under oppholdet ved henvendelse i resepsjonen. Sluttrengjøring i ferieleiligheter vil i flere tilfeller være obligatorisk og betales direkte på stedet, hvis ikke det er inkludert i prisen på oppholdet. Dette vil fremgå i beskrivelsen på hjemmesiden eller i bestillingsbekreftelsen. Kontakt Solfaktor før bestilling hvis du har spørsmål om rengjøring m.m. under ferien.

Avbestilling av opphold på grunn av sykdom
Solfaktor samarbeider og opptrer som formidler av reiseforsikringer hos Gouda Reiseforsikring (en del av Gjensidige), noe som betyr at det alltid vil være forsikringsvilkårene fra Gouda som avgjør omfanget av dekningen. Hvis du har kjøpt en avbestillingsforsikring via Solfaktor hos Gouda (må tegnes sammen med bestilling av oppholdet online) og blir nødt til å annullere bestillingen din før ankomst, må du kontakte både Gouda og Solfaktor. En avbestillingsforsikring dekker avbestilling på grunn av sykdom før oppholdet påbegynnes.

Andre avbestillinger
Hvis du har bestilt et opphold med mulighet for gratis annullering, så kan du før den angitte fristen fritt avbestille oppholdet ditt og få det innbetalte beløpet refundert. Hvis du avbestiller senere enn angitt frist, vil det innbetalte beløpet ikke bli refundert. 

Reiseforsikring
Du er som kunde og reisende selv ansvarlig for å betale kostnader ved sykdom, sykehusinnleggelse osv. under oppholdet. Vi anbefaler derfor at du har en reiseforsikring som dekker alle personer i reisefølget.

Endringer og avlysninger fra Solfaktors side
Dersom Solfaktor før avreise avlyser oppholdet, må kunden snarest mulig bli informert om dette. Det samme gjelder hvis det før oppholdets start viser seg at Solfaktor ikke vil kunne gjennomføre oppholdet som avtalt, for eksempel ved at man ikke vil kunne levere de avtalte tjenestene eller at tjenestene vil være av dårligere kvalitet enn avtalt. Dette gjelder likevel ikke for endringer eller uregelmessigheter som vanligvis må kunne betegnes som bagatellmessige.

Samtidig som at Solfaktor informerer kunden om avlysningen eller endringen, skal kunden informeres om hvilke rettigheter han/hun har, og hvordan kunden for øvrig skal forholde seg. Hvis endringen medfører at oppholdets økonomiske verdi faller, har kunden rett til å få et avslag i prisen som svarer til verdiforringelsen.

I tilfelle av at Solfaktor avlyser oppholdet, uten at det skyldes den reisendes egne forhold, har kunden rett til å si opp avtalen og få tilbakebetalt samtlige innbetalte beløp. Kunden kan også velge i stedet å oppholde seg i en annen bolig etter eget valg dersom Solfaktor uten uforholdsmessige kostnader eller tap kan tilby dette. Dette gjelder også dersom det med sikkerhet kan forutses at oppholdet vil bli misligholdt av Solfaktor.

Hvis kunden velger å oppholde seg i en leilighet / på et hotell til en høyere pris, må kunden betale prisforskjellen. Hvis kunden velger å oppholde seg i en leilighet/hotell til lavere pris, skal arrangøren tilbakebetale prisforskjellen.

Hvis kunden lider økonomisk tap som følge av Solfaktors endringer eller som følge av at oppholdet avlyses, kan kunden ha krav på erstatning i overensstemmelse med alminnelige erstatningsregler, med mindre avlysningen eller den manglende oppfyllelsen skyldes:

En uvedkommende tredjepart eller omstendigheter som er oppstått utenfra (force majeure), som ikke med tilstrekkelig omhu kunne ha vært forutsett da avtalen ble inngått eller være unngått av Solfaktor. 

Kunden har dessuten krav på forholdsmessig erstatning dersom kunden kan dokumentere at Solfaktor har garantert og lovet vesentlige fasiliteter ved oppholdet og disse ikke kan leveres (f.eks. et vesentlig ønske til stedet fra kundens side som han/hun har vært i skriftlig kontakt med Solfaktor om, og der Solfaktor har bekreftet denne fasiliteten).

Hvis kunden vil gjøre krav gjeldende, må kunden gi Solfaktor beskjed om dette innen 7 dager etter at kunden har fått opplysning om endringen eller avlysningen. Dersom kunden ikke gjør dette, bortfaller retten til å gjøre krav gjeldende.

Endringer/avlysninger fra kundens side 
Dersom kunden etter betaling av depositum og/eller oppholdets fulle pris ønsker at det gjøres endringer i varigheten av oppholdet, en annen feriebolig, reisedeltagere osv., gjelder annulleringsbetingelsene som fremgår av bestillingsbekreftelsen (et opphold kan sjeldent endres/oppdateres etter bestilling, men må annulleres og bestilles på nytt til den aktuelle prisen).

Merk at et opphold ved bestillingen kan fremgå som «ikke refunderbart», og denne typen av betingelser er oftest prismessig billigere sammenlignet med opphold som har mulighet for annullering, men disse «ikke-refunderbare» oppholdene kan derimot hverken endres eller annulleres så snart bestillingen og betalingen er gjennomført.

Kundens plikter og ansvar
Kunden må sørge for at Solfaktor alltid har det/de korrekte navnet/navnene på bestilleren samt kontaktopplysninger. Bestilleren bes omgående kontrollere riktigheten av tilsendte/mottatte dokumenter etter bestilling. Kunden er forpliktet til å gi Solfaktor beskjed om ev. handikap eller allergier FØR oppholdet bestilles – dette er for at du som kunde kan bli veiledet korrekt og dermed minimere risikoen for at du gjør et feilkjøp. Solfaktor fraskriver seg ansvaret for bestillinger som kan ikke kan endres eller annulleres dersom et handikap osv. ikke er meddelt skriftlig til reisebyrået før bestillingen online, og at Solfaktor har fått muligheten til å besvare henvendelsen før bestillingen.

Kunden er også ansvarlig for å lese igjennom og forstå alle tilsendte dokumenter og betingelser etter mottagelsen (kan være sendt fra Solfaktor eller samarbeidspartnere). Dersom det finnes spørsmål til det som er tilsendt, bes den reisende i rimelig tid før avreisen om å kontakte Solfaktor skriftlig og/eller på telefon. 

Kunden må respektere de ordensbestemmelsene som fastsettes med hensyn til ferieboligens regler for opphold osv. Grov eller gjentatt overtredelse av dette kan føre til bortvisning fra et hotell, en feriebolig eller villa, slik at videre opphold må foretas på kundens eget ansvar og for egen regning.

Kunden er erstatningsansvarlig i overensstemmelse med alminnelige erstatningsregler for skader som han/hun forvolder på eiendeler som tilhører andre kunder, Solfaktor, hotellet/ferieboligen/villaen osv. Det påhviler kunden selv å legge ut for alle ev. utgifter som skyldes brudd på ordensregler under oppholdet.

Det gir ikke refusjon for eventuelle uutnyttede deler av oppholdet.

Solfaktors plikter og ansvar etter oppholdets start
Opplysninger på Solfaktors hjemmeside er bindende for reisebyrået. Opplysningene på hjemmesiden kan likevel endres før ankomst, og dersom det er uvesentlige endringer, så vil kunden bare få skriftlig beskjed om dette før ankomst.

Dersom det mellom Solfaktor og kunden er inngått spesielle avtaler som avviker fra de vilkårene som er oppgitt på hjemmesiden, er disse kun gyldige i den grad de er angitt på oppholdsbeviset eller på annen måte klart kan dokumenteres.

Pass, visum og vaksinasjoner
Den reisende har selv ansvaret for å ha gyldig pass, visum og eventuelle vaksinasjoner, og Solfaktor tar ikke ansvar for manglende, ukorrekte eller mangelfulle opplysninger oppgitt av den reisende. Opplysninger fås ved henvendelse til det aktuelle lands ambassade/konsulat, Utenriksdepartementet og hos Folkehelseinstituttet.

Den reisende må være i besittelse av et gyldig pass med minimum seks måneders gyldighet (ved reisens slutt). Dessuten er det også den reisendes eget ansvar å ha de nødvendige dokumentene, som også omfatter visum og bevis for påkrevde vaksinasjoner (gjelder særlig reiser utenfor EU). Solfaktor kan under ingen omstendigheter stilles til ansvar for eventuelle kostnader i forbindelse med at kunden unnlater å undersøke krav til visum og vaksinasjon. Utgifter til pass, visum, vaksinasjoner, forsikring o.l. er ikke omfattet av prisen, og ansvaret for disse forholdene påhviler den reisende selv. 

Reisende med utenlandsk statsborgerskap og nordmenn med utenlandsk pass må kontakte den respektive ambassaden/konsulatet og/eller Folkehelseinstituttet før bestilling av oppholdet. Eventuelle utgifter til pass, visum og vaksinasjoner er utenfor Solfaktors ansvar.

Reklamasjon
Du har som kunde rett til å reklamere over tjenester kjøpt hos Solfaktor. Eventuelle reklamasjoner skal opplyses til hotellet/ferieleiligheten/villaen og Solfaktor omgående (skriftlig og/eller på telefon) etter at du som kunde har oppdaget en mangel med tanke på utbedring på stedet. 

Ved reklamasjoner er det mest hensiktsmessig å ringe til Solfaktor (kontaktopplysninger fremgår i bestillingsbekreftelsen din) eller ved personlig henvendelse i resepsjonen på innkvarteringsstedet. Utenfor alminnelig kontortid hos Solfaktor må det sendes en e-post til info@solfaktor.no, og det må tales inn en beskjed på telefonsvareren. Du vil deretter bli kontaktet snarest mulig. 

Mangler ved oppholdet etter ankomst
Det foreligger en mangel ved oppholdet hvis kunden ikke mottar de tjenestene som det er annonsert for via Solfaktor.no, avisannonser eller annet materiale (eller spesielle avtaler med Solfaktor som er angitt på oppholdsbeviset / i bekreftelsen), eller tjenestene er av dårligere kvalitet enn det som er avtalt eller tilbudt. Uregelmessigheter som vanligvis må betegnes som bagatellmessige, anses likevel ikke som mangler. Det anses heller ikke for en mangel ved oppholdet at vær- og temperaturforhold på bestemmelsesstedet avviker fra det som er vanlig, akkurat som forhold som i det vesentlige skyldes kundens egen forsømmelse, ikke begrunner mangler ved oppholdet.

Hvis rommet/hotellet/ferieboligen/villaen på noen måte er mangelfull, har Solfaktor rett og plikt til å undersøke og utbedre en eventuell påberopt mangel, med mindre dette vil påføre Solfaktor uforholdsmessige kostnader eller vesentlig ulempe. Dersom utbedring ikke kan foretas, eller dersom Solfaktor ikke utbedrer mangelen innen rimelig tid, har kunden eventuelt krav på forholdsmessig avslag i prisen på oppholdet.

Hvis Solfaktor tilbyr seg å utbedre en mangel, kan kunden ikke kreve et forholdsmessig avslag dersom utbedringen skjer innen rimelig tid og uten kostnader eller vesentlig ulempe for kunden.

Hvis kunden unnlater å kontakte Solfaktor om en eventuell mangel omgående (se ovenfor og avsnittet om «Reklamasjon»), bortfaller muligheten for eventuell kompensasjon – reklamasjoner som er gitt etter hjemkomsten, mottas av Solfaktor som informasjon og vil bli undersøkt, men forespørselen fra kundens side om kompensasjon eller refusjon av oppholdets pris vil bli avvist.

Hvis kunden lider økonomisk tap som følge av at oppholdet er vesentlig mangelfullt, har kunden krav på erstatning fra Solfaktor, med mindre mangelen skyldes en uvedkommende tredjepart eller omstendigheter som ikke med tilstrekkelig omhu kunne være forutsett da avtalen ble inngått eller være unngått av reisebyrået.

Solfaktor gir ingen erstatning for ulemper på grunn av forsyningssvikt, inkludert midlertidige/kortere avbrudd av f.eks. varmt vann, varme og aircondition, på samme måte som det ikke gis erstatning hvis svømmebassenger og lignende fasiliteter midlertidig (kan være noen timer i løpet av en feriedag) er ute av drift på grunn av nødvendige reparasjons- eller vedlikeholdsarbeid. Til slutt fraskriver Solfaktor seg ethvert ansvar for opplysninger som finnes på hotellets/ferieboligens/villaens og andre portalers hjemmesider osv. 

Støy og arrangementer under oppholdet
I løpet av oppholdet kan det forekomme forskjellige fester, konserter og arrangementer som kan påvirke kundens opphold, og som er utenfor Solfaktors kontroll og vitende. Det kan være bryllup, bursdags- og firmaarrangementer m.m. som enten kan foregå på stedet eller i nærheten. Dersom de beskrevne fasilitetene er tilgjengelige, gis det fra Solfaktor ikke noen form for kompensasjon for eventuelle (støy)plager det måtte medføre. Dersom Solfaktor av hotellet/ferieboligen/villaen informeres om slike arrangementer før ankomsten, videreformidles disse opplysningene til kunden omgående.

Opphold i høy- eller lavsesong
Det er oftest forskjell på å bestille et opphold i høy- eller lavsesongen. Så vel prisnivå, servicenivå, adgang til fasiliteter og tilbudene i den nærmeste byen kan være ulik. I Sør-Europa er høysesongen oftest fra juni til og med august, mens det på oversjøiske reisemål kan variere (f.eks. i løpet av en regnsesong).

I høysesongen kan det forekomme et høyere støynivå siden flere reisende er samlet i samme område. Det kan også bety at innsjekkingen tar lengre tid enn forventet og at det generelt er mer leven i og rundt feriestedet som må kunne tolereres og aksepteres.

Omvendt kan det i lavsesongen i og ved feriestedet være svært stille, og fasiliteter og åpningstider i og ved feriestedet kan være begrenset.

Bortkomne og glemte ting
Kunden er selv ansvarlig for at medbragte verdigjenstander og kontanter er forsvarlig oppbevart under ferien. Solfaktor er ikke ansvarlig for verdigjenstander som måtte komme bort fra safer eller lignende. 

Etterlysning av glemte ting kan utelukkende skje ved direkte henvendelse til oppholdsstedet – Solfaktor har ikke mulighet til å fungere som mellomledd.

Forbehold
Det tas forbehold om trykkfeil og endringer i så vel betingelsene ovenfor om det materialet som er annonsert på Solfaktors hjemmeside. Kjente endringer vil bli opplyst ved bestilling. Der prisen er opplyst i fremmed valuta, gjør vi oppmerksom på at omregningskursen til norske kroner er kursen på faktureringstidspunktet med et kurstillegg på 2–3 %.

Retningslinjer for personvern
For at du kan inngå en avtale om kjøp av opphold hos Solfaktor, må du registrere deg med følgende personlige opplysninger: 

  • Navn 
  • Adresse 
  • Telefonnummer 
  • E-postadresse 
  • Ev. medreisende og alder på barn

Vi bruker kun de registrerte opplysningene i forbindelse med bestilling av oppholdet hos våre samarbeidspartnere og for å sende reisedokumenter. Personopplysningene registreres hos Solfaktor og oppbevares til intern bruk i statistikk (ca. 5 år).

Når Solfaktor samler inn personopplysninger via Solfaktor.no, sikrer vi at det alltid skjer etter at du har gitt ditt uttrykkelige samtykke, slik at du er informert om akkurat hvilke opplysninger som samles inn og hvorfor. Det er kun ansatte hos Solfaktor som har adgang til de opplysningene som registreres om deg. Vi oppbevarer eller sender ikke kundeopplysninger videre i kryptert form. Opplysninger som er gitt til Solfaktor, sendes eller selges ikke på noen måte videre til tredjeparter, og vi registrerer ingen personfølsomme opplysninger.

Din rett til innsyn og innsigelse
Som registrert kunde hos Solfaktor har du alltid rett til å gjøre innsigelse mot registreringen. Du har også rett til å få innsyn i hvilke opplysninger vi har registrert om deg. Disse rettighetene har du i henhold til personvernloven. Hvis du ønsker å gjøre innsigelser eller bare få innsyn i de opplysningene som er registrert, kan du kontakte oss på info@solfaktor.no, og din henvendelse vil deretter bli besvart snarest mulig.

Behandling av tvist
Ved en reklamasjon fra kunden mot reisebyrået skal den reisende gjøres oppmerksom på muligheten for videre klageprosedyrer dersom kundens reklamasjon/krav ikke blir imøtekommet, eller at partene ikke blir enige. I så fall kan saken tas videre til EUs klageportal, Forbruker Europa, hvis kunden ønsker å sende inn en reklamasjon. Les mer her