Reisevilkår ved kjøp av pakkereiser med Solfaktor
Nedenfor følger generelle reisevilkår for Solfaktor (heretter kalt SF). Disse vilkår gjelder for alle våre reiser med mindre det foreligger særskilte vilkår for den aktuelle reisen. På reiser med særskilte vilkår vil dette framkomme i reisebekreftelsen. Der reisevilkårene fraviker Alminnelige vilkår for pakkereiser, går SF sine reisevilkår foran, da de Alminnelige vilkår er en bransjenorm som kan fravikes i visse tilfeller.
En pakkereise forstås som en kombinasjon av minst to av følgende elementer som er tilbudt av og kjøpt som en samlet pakke gjennom SF:
• Transport
• Overnatting
• Andre turistmessige tjenester som ikke er direkte tilknyttet transport, og som utgjør en vesentlig del av pakkereisen
Vedlegg til reisevilkårene gjeldende ved bestilling av reiser med SF, er å anse som en del av SFs reisevilkår.
Vilkårene er oppdatert per 14. april 2023. Bestillinger foretatt før denne dato og med avreise etter denne dato, omfattes av de oppdaterte vilkårene.
1. Bestilling av pakkereisen
SF er en nettbasert reisearrangør og bestilling av reiser foretas elektronisk via vår nettside. Bekreftelser og annet sendes derfor ikke per post. Den reisende må selv sørge for å skrive ut nødvendige dokumenter til bruk og fremvisning på reisen. Det kan gjelde flybilletter, hotell- og/eller transportdokumenter samt dokumenter sendt separat på e-post fra SFs leverandører, som for eksempel bilutleiedokumenter.
Bestiller av reisen må være myndig på bestillingstidspunktet. Personen som står som nummer 1 på reisen, og/eller personen som billetten sendes skriftlig til, betraktes som eier av reisen. Det er kun denne personen som kan endre og/eller avbestille reisen. Eventuelle henvendelser, korrespondanse eller generelle spørsmål fra SF angående reisen, vil skje til denne personen. Bestiller en person flere pakkereiser betraktes samme person som eier av samtlige pakkereiser.
Eventuelle allergier og spesielle behov på reisen og under oppholdet, må opplyses om før bestilling. SF fraskriver seg ansvar for problemer knyttet til allergier og /eller spesielle behov for bestillinger som ikke kan endres eller annulleres dersom disse ikke er meddelt SF skriftlig før bestilling er foretatt. SF må gis mulighet til å besvare henvendelsen i forkant av bestillingen slik at et eventuelt feilkjøp kan unngås.
Angreretten som ellers er til stede ved fjernsalg, gjelder ikke ved kjøp av reisetjenester. Avtalen mellom partene anses inngått ved bekreftet bestilling og innebærer aksept av reisens reisevilkår.
Bestillingsbekreftelsen må kontrolleres grundig straks den mottas. Navn på alle reisende må stemme overens med gyldig pass. SF påtar seg ikke ansvar for hva følgene av ukorrekte opplysninger kan medføre av økonomiske og andre konsekvenser for den reisende. Om det ikke er mulig å endre navn på flybilletten, må ny flybillett kjøpes for egen regning.
Enkelte endringer kan være mulig å gjøre etter at bestillingen er bekreftet, mot et gebyr. Dersom SF har mulighet til å etterkomme de nye ønsker, belastes dette med et endringsgebyr. I tillegg kommer eventuelle gebyrer som kreves av flyselskaper og/eller andre underleverandører. Vær oppmerksom på at når man reiser med rutefly, har de ulike flyselskapene en varierende siste frist for endringer.
2. Bekreftelse av pakkereisen
Etter bestilling av reisen, aksept av vilkårene samt gjennomført betaling, vil du umiddelbart motta en skriftlig bekreftelse til oppgitt e-postadresse. Ved manglende mottak av bekreftelse må den reisende uten ugrunnet opphold kontakte SF og henvise til reservasjonsnummeret for bestillingen. Merk at prisen ikke er endelig før reisen er bekreftet av SF.
Spesielle ønsker til reisen eller oppholdet fra kundens side kan ikke garanteres verken fra oppholdsstedet, flyselskapet, SF eller andre leverandører dersom de ikke er akseptert i bekreftelsen.
Et skreddersydd tilbud som ikke kan bestilles via SFs nettside, kan først bekreftes:
• Når alle kundens opplysninger er sendt til og mottatt av SF
• Etter innbetaling av depositum og/eller fullt beløp
• Når alle reisens elementer er bestilt og bekreftet hos SFs leverandører
Den skreddersydde reisen er først bekreftet når du har mottatt skriftlig bekreftelse fra SF.
3. Reisens pris
Prisen på pakkereisen er dynamisk og kan endre seg helt fram til reisen er betalt. Prisen presenteres i utgangpunktet per person når to voksne reiser sammen. Når kunden gjør sine valg, justeres prisen ut fra valg av romtype, flyavganger, måltider, transfer og lignende. Spesielt vil manuelt produserte tilbud mottatt på epost eller telefon være å anse som ferskvare som kan gå ut på tid.
De skatter og avgifter som kan beregnes, betales samtidig med kjøp av reisen. Enkelte lokale skatter og avgifter kan ikke betales på forhånd, men må betales av kunden på stedet. Dette kan gjelde turistskatt som innkreves av overnattingssteder, bompenger og lignende.
4. Depositum og sluttbetaling
Depositum utgjør normalt 40 prosent av reisens samlede pris, men kan variere fra 20-60 prosent pluss eventuelle tilleggskjøp. Depositumet er ikke refunderbart ved eventuell avbestilling.
Betaling av sluttbeløpet må være mottatt av SF senest 40 dager før avreisedagen eller som oppgitt i bestillingsbekreftelsen. Ved manglende betaling har SF rett til å annullere reisen uten forutgående varsel og uten refusjon av allerede innbetalt beløp fra kundens side.
Er det under 40 dager til avreise ved bestilling, betales hele reisens pris på bestillingstidspunktet. Ingen av reisens deler er i slikt tilfelle refunderbare ved eventuell endring eller avbestilling.
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
5. Endret eller avvikende flyreise
Eventuelle forsinkelser eller uteblivelse fra den reisendes side gir ikke rett til prisavslag eller erstatning for tapt reise, det være seg for hele eller deler av reisen.
Hvis den reisende ikke benytter utreisebilletten eller en strekning av flyreisen, kansellerer flyselskapet normalt også hjemreisebilletten eller resten av flystrekningene.
Flere flyselskaper krever at innsjekk foretas på forhånd og elektronisk for ut- og hjemreisen. Dette vil komme fram i reisedokumentene. Dersom den reisende møter på flyplassen uten å ha foretatt innsjekk, kan flyselskapet kreve gebyr for fysisk innsjekk. SF henviser til flyselskapets hjemmesider for mer informasjon om reglene for innsjekk og annen relevant informasjon om flyreisen.
6. Avbestilling mot gebyr
Avbestilling skal skje skriftlig via "Min Booking" eller per e-post til info@solfaktor.no.
Avbestillingen må sendes fra samme e-postadresse som er blitt brukt til å bestille reisen og SF har sendt bestillingsbekreftelse til. Din avbestilling er først gyldig når du har mottatt skriftlig bekreftelse fra SF. Følgende betingelser gjelder ved avbestilling:
• Ved avbestilling etter innbetaling av depositum, er depositumet tapt
• Ved avbestilling etter innbetaling av reisens samlede pris, er reisens pris tapt
Vilkår i dette punkt avviker fra normalen slik beskrevet i Alminnelige vilkår for pakkereiser. Dette som følge av garantier og forpliktelser til underleverandører.
7. Avbestilling/kansellering ved ekstraordinære omstendigheter
Reisebransjen og SF følger Utenriksdepartementets reiseråd. Den reisende har som hovedregel rett til å avbestille sin reise dersom det på reisemålet eller i umiddelbar nærhet av dette de siste 14 dager eller kortere før reisen tar til, konstateres krigshandlinger, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer eller andre begivenheter som kan likestilles, og det er rimelig grunn til å anta at disse forhold også vil være på avreisedagen. Ved avbestilling av foran nevnte årsaker, refunderes kunden sitt tilgodehavende. Reisen kan imidlertid ikke avbestilles av foran nevnte årsaker hvis begivenheten som legges til grunn for avbestillingen var eller burde vært kjent ved bestilling.
En reise kan kanselleres/endres uten erstatningsplikt* av SF dersom:
1. Det inntreffer uunngåelige og ekstraordinære omstendigheter utenfor SFs kontroll. Eksempler kan være: Fare for krig, naturkatastrofer, farlige smittsomme sykdommer, arbeidskonflikter eller lignende.
2. Forhold på reisemålet/langs reiseruten som gjør det risikabelt eller urimelig å gjennomføre turen, og som SF med rimelighet ikke kunne forutse.
For punkt 1 vektlegges ved vurdering blant annet Utenriksdepartementets reiseråd og lokale myndigheters uttalelser.
Om SF kansellerer en reise og fristen for betaling av sluttbeløpet er forfalt, er manglende sluttbetaling på kanselleringstidspunktet å anse som avbestilling fra kundens side, og gebyrer som ved en ordinær avbestilling vil gjelde.
*Erstatningsplikt er å forstå som erstatning og må ikke forveksles med kundens rett til refusjon av sitt tilgodehavende om SF kansellerer en reise.
8. Reise- og avbestillingsforsikring
Den reisende er selv ansvarlig for å tegne de nødvendige forsikringer. SF anbefaler reisende å ha gyldig reiseforsikring som også bør dekke eventuell hjemtransport, samt Europeisk Helsetrygdekort ved reiser i Europa. SF anbefaler å tegne en avbestillingsforsikring dersom dette ikke er inkludert i reiseforsikringen. SF har ikke ansvar i situasjoner og forhold den reisende kunne ha forsikret seg mot og som ikke skyldes SF eller noen SF har ansvar for.
SF samarbeider med og opptrer som formidler av reise- og avbestillingsforsikringer fra Gouda Reiseforsikring. Forsikringer må kjøpes og betales samtidig med bestillingen. En forsikring kan ikke annulleres etter at den er tegnet selv om kjøpet av reisen heves.
9. Pass og visum
Det er den reisendes ansvar å ved avreise kunne fremvise gyldig legitimasjon og eventuelt visum som er nødvendig på reisen, både for seg selv og den/de man bestiller for. Utenfor fastlands-Norge anbefaler SF pass som gyldig legitimasjon. Enkelte av våre samarbeidspartnere anser pass som den eneste gyldige formen for legitimasjon, også i Europa. Vær oppmerksom på at det i en del tilfeller kreves at passet er gyldig i minst seks måneder etter hjemreisedato. Dette kan også gjelde for reiser i Europa.
Om den reisende ikke er norsk statsborger, er det er den reisendes ansvar å sjekke visumregler for sitt statsborgerskap til det aktuelle reisemålet.
10. Forbehold
Det tas forbehold om endring av pris grunnet forhold utenfor SFs kontroll. Slike forhold kan være endringer i transportpriser herunder drivstoffpriser samt økning i offentlige skatter og avgifter. SF forbeholder seg retten til å fakturere et pristillegg som følge av eventuelle endringer. Utgjør tillegget mer enn åtte prosent av reisens pris, har den reisende anledning til å heve avtalen.
SF har ikke ansvar for tap om den reisendes egne bestillinger av transport eller andre reisetjenester som ikke inngår i pakkereisSFvtalen, ikke kan benyttes på grunn av oppståtte endringer i de programfestede tidspunktene for reise- eller flytider når endringene skyldes forhold SF ikke kan lastes for.
Reisen kan bli påvirket av forhold utenfor SFs kontroll som for eksempel vær, fremkommelighet, arbeidskonflikter og lignende. Dersom slike forhold skaper hindringer for gjennomføring av reisen, vil SF foreta nødvendige justeringer i eksempelvis reiserute og innhold, bytte av transportmiddel og overnattingssted. SF vil bestrebe seg på å erstatte de deler av reiseinnholdet som blir påvirket av endringen med likeverdige alternativer.
Det gis ikke prisavslag eller ytes erstatning for ulempe grunnet kortvarige forsyningsbrudd på hoteller, deriblant kortere, midlertidige avbrytelser av eksempelvis varmt vann eller varme. Det samme gjelder dersom svømmebasseng og lignende fasiliteter midlertidig og i kortere perioder er ute av bruk på grunn av nødvendige vedlikeholdsarbeid eller reparasjoner. Likeledes ved avvik fra kundens forventninger om byggestandard lokalt på reisemålet eller andre destinasjonsbetingede forhold som må anses som vanlige eller av mindre vesentlig karakter.
SF tar forbehold om eventuelle trykkfeil på sine hjemmesider og i øvrig digitalt og fysisk materiell. SF fraskriver seg ethvert ansvar for opplysninger som måtte komme frem i overnattingsstedets eller andre underleverandørers brosjyrer og/eller hjemmesider. Dette gjelder også for prissammenligningssteder som for eksempel Finn.no.
11. Den reisendes plikter
Kunden er ansvarlig for å lese gjennom og gjøre seg forstått med alle tilsendte dokumenter og betingelser mottatt fra SF og/eller dennes samarbeidspartnere. Dersom det er spørsmål til det tilsendte, må den reisende uten ugrunnet opphold kontakte SF per e-post eller per telefon.
Flytider oppgis i lokal tid. Vesentlige endringer som skjer etter bestilling, skal meddeles den reisende. Skjer det endringer etter at billetten er utstedt, skal SF eller flyselskapet kontakte den reisende via e-post eller telefon for å informere om endringen. Det er kundens ansvar å holde seg orientert om e-poster og telefonhenvendelser fra SF og dennes underleverandører.
Den reisende plikter å følge flyselskapets, overnattingsstedets, lokale leverandørers og myndigheters ordensregler og må ikke opptre til sjenanse for medreisende eller andre. Dersom den reisende tilsidesetter sine plikter, kan SF og dennes samarbeidspartnere avvise den reisende. SF har ikke ansvar for eventuelle ekstrautgifter i slikt tilfelle, eksempelvis omkostningene ved endret hjemreise. Den reisende kan ikke gjøre krav på refusjon av de delene av reisen som eventuelt ikke måtte bli benyttet.
Den reisende kan gjøres erstatningsansvarlig hvis han med vilje eller uaktsomhet påfører SF eller dennes samarbeidspartnere tap blant annet ved ikke å overholde de bestemmelser som er nevnt i forrige avsnitt.
12. Den reisendes reklamasjonsplikt ved mangler
Den reisende plikter å gi beskjed uten ugrunnet opphold dersom han oppdager en mangel ved reisen. Oppdages mangelen etter at reisen har startet, må den reisende reklamere på stedet og til SF, slik at de blir gitt en mulighet til å rette opp mangelen. Den reisende må omgående kontakte SF per e-post og ringe SF på telefonnummeret som framkommer i reisebekreftelsen. Om mangelen oppstår utenfor SFs åpningstider, må den reisende lese inn en telefonbeskjed og tydelig oppgi bestillingsnummeret. Dersom den reisende unnlater dette, kan den reisende miste retten til eventuell kompensasjon eller erstatning.
Hvis et problem ikke kan løses tilfredsstillende på stedet, kan det klages skriftlig til SF senest to uker etter hjemkomst. Hvis klagen ikke løses tilfredsstillende for den reisende eller SF, kan saken henvises til Reklamasjonsnemnda for pakkereiser.
13. Generelle vilkår
Det vises til Pakkereiseloven av 15.06.2018, samt Alminnelige vilkår for pakkereiser av 01.07.2018 og særskilt deres formuleringer om at «Opplysninger som er gitt i kataloger eller brosjyrer eller annet informasjonsmateriell som arrangøren har utarbeidet eller viser til, regnes som en del av avtalen».
14. Medlem av Reisegarantifondet – din trygghet
SF er en del av Escape Travel Group med hovedkontor i Oslo. SF er medlem av det norske Reisegarantifondet og har stilt den til enhver tid nødvendige garanti. Reisegarantifondet (RGF) vil dekke tap som måtte oppstå dersom SF går konkurs før reisen er gjennomført.