Sjekkliste til reisen
Nedenfor finner du svar på 10 av de spørsmålene som vi oftest blir stilt av våre gjester før avreise. Det kan også fungere som en sjekkliste så du kan sikre deg at du får den best mulige start på ferien :-)
- Reisedokumenter
- Flyreisen
- Leiebil
- Transfer
- Ankomst og avreise
- Håndklær og sengetøy m.m. i feriehus
- Innkjøp på veien til boligen
- Spennende forslag til ting å se/gjøre/besøke
- Bordbestilling på en restaurant
- Lokaltransport / offentlig transport
1. Reisedokumenter
Ved bestilling har du mottatt alle dine reisedokumenter på den e-postadressen som du har angitt ved bestilling. Det er forskjell på hvilke, og hvor mange reisedokumenter du mottar avhengig av om du har har bestilt kun opphold, eller om du har bestilt en pakkereise. Nedenfor kan du se hvilke reisedokumenter du mottar.
Kun opphold - her har du mottatt en e-post med en vedlagt faktura samt en hotellbekreftelse.
Pakkereise - ved bestilling av en pakkereise mottar du en e-post med vedlagt faktura, en pdf. med opplysninger om flyreisen din og bekreftelse for overnatting. Hvis du har lagt til leiebil til bestillingen, mottar du en e-post fra Auto Europe med bekreftelse for leiebilen. Likeledes mottar du en bekreftelse, hvis du har bestilt transfer til din pakkereise.
Mangler du dine reisedokumenter, kan du finne dem ved å logge inn på Min Booking her.
2. Flyreisen
Har du bestilt en pakkereise med fly, kan det være en lang rekke spørsmål. Det kan f.eks. være om innsjekk på flyselskapets hjemmeside, bagasjeregler og mye mer. Derfor har vi samlet all relevant informasjon om flyreisen under våre FAQ (frequently asked questions) om flyreisen, slik at du kan få den beste starten på ferien din.
Les våre FAQ om flyreiser her.
3. Leiebil
Har du ved bestilling av pakkereisen også bestilt en leiebil, har det blitt sendt en voucher for leiebil direkte til den e-posten som du har angitt ved bestilling. Du vil motta en særskilt e-post med viktig informasjon om leiebil som sendes ca. 18 dager før avreise. Her anbefaler vi deg å lese gjennom din voucher grundig samt å lese vår generelle informasjon om leiebil samt våre FAQ om leiebil.
4. Transfer
Har du ved bestilling av din pakkereise bestilt transfer har det blitt sendt en voucher direkte til den e-postadressen som du har oppgitt ved bestilling. Du vil også motta en e-post med viktig informasjon om transfer ca. 3-4 dager før du skal reise. Vi anbefaler deg å lese gjennom denne mailen samt din voucher grundig. Har du spørsmål om transfer, kan du lese vår generelle informasjon om transfer samt våres FAQ om transfer.
5. Ankomst og avreise
Kan jeg ankomme tidligere enn normal tid for innsjekk? Kan jeg ankomme senere enn normal tid for innsjekcheck-in tid? Begge deler lar seg ofte gjøre så lenge du har informert feriestedet på forhånd. Bemerk imidlertid at begge deler skal bekreftes direkte til deg, og at det kan være vanskelig å sjekke inn tidligere enn angitt. Du finner kontaktopplysningene på feriestedet på voucheren du har mottatt ved bestilling. Sørg for å informere feriestedet hvis du ankommer utenfor det normale tidspunktet for innsjekk.
Du kan ofte være heldig slik at du kan benytte feriestedets fasiliteter (f. eks. basseng og hage) hvis du ankommer tidligere. Les også våre generelle FAQ samt våre FAQ om hoteller for mer informasjon.
6. Håndklær og sengetøy m.m. i feriehus
Informasjon om håndklær og sengetøy m.m. finner du på din hotellbekreftelse som du har mottatt som pdf-fil sammen med din bestillingsbekreftelse. Du kan også hente din hotellbekreftelse ved å logge inn på "Min booking".
NB. Noen steder er det mulig å etterbestille ekstra skift av håndklær og sengetøy i løpet av oppholdet.
7. Innkjøp på veien til feriehuset
Hvis du har bestilt en ferieleilighet eller en villa, vil du kanskje ha bruk for å kjøpe inn litt mat- og drikkevarer samt andre nødvendigheter innen du ankommer overnattingsstedet. I de fleste tilfeller har butikkene åpent på lørdagen som på alle andre hverdager, dvs. at der er åpent inntil cirka 20:00, noen ganger med en pause midt på dagen. For mer informasjon om butikkenes åpningstider henviser vi til de nasjonale og lokale turistkontorer.
8. Spennende forslag til ting å se/gjøre/besøke
Mangler du inspirasjon til din ferie, kan du finne den på denne online blogg om reiser.
9. Bordbestilling på en restaurant
Solfaktor gjør ikke bordbestillinger på restauranter. På vår blogg finner du utvalgte restaurantanmeldelser samt anbefalinger og massevis av god reiseinspirasjon til ferien din.
10. Lokaltransport / offentlig transport
Har du ennå ikke bestemt deg for hvordan du vil komme deg fra flyplassen til overnattingsstedet, anbefaler vi deg i utgangspunktet alltid å leie bil eller bestille en transfer hvor det er mulig. Bemerk at du kan kun ha leiebil når du bestiller en pakkereise med fly og hotell. Leiebil og transfer er naturligvis ikke nødvendig i alle tilfeller, f.eks. ved storbyferie eller hvis dert er gode muligheter for offentlig transport eller taxi. Solfaktor hjelper ikke til med bestilling av offentlig transport. Her henviser vi i stedet til de nasjonale og lokale turistkontorene.
Min Booking - hold styr på din reise
Under min booking har vi samlet alt hva du skal bruke for å holde styr på din reise. Her kan du:
- Finne relevant bestillingsinformasjon
- Se og printe alle dine dokumenter
- Se din betalingsoversikt
- Annullere din bestilling
- Ta direkte kontakt med hotellet
- Bestille en leiebil eller transfer
- Bestille ekstra tjenester
- Finne svar på spørsmål til din reise
Les vår FAQ og bli 100 % forberedt til ferien
Det kan oppstå mange spørsmål i forbindelse med en ferie - og vi vet om noen. Derfor har vi her på hjemmesiden forsøkt å svare på alle tenkelige spørsmål i vår FAQ. Så er du i tvil om noe, finner du det her.