Solfaktor official logo

FAQ: Ofte stilte spørsmål om transport

Velkommen til vår side med generell informasjon (FAQ = Frequently Asked Questions) om transport med Solfaktor. Her finner du de oftest stilte spørsmålene og praktisk informasjon om din transport. 

Solfaktor formidler transport gjennom Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS. Henting og levering skjer på og til flyplassen du ankommer til og reiser fra, og tilpasses dine valgte flytider. På selve destinasjonen/reisemålet benytter Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS seg av lokale leverandører. 

Du kan bestille 4 forskjellige typer transport hos Solfaktor:

  1. Delt transport i en stor buss med stopp underveis
  2. Delt transport i en mindre skyttelbuss med stopp underveis
  3. Privat transport i skyttelbuss direkte til hotellet
  4. Privat transport i taxi direkte til hotellet

Les mer om delt og privat transport nedenfor.

Har du bestilt transport må du printe ut voucheren din hjemme før avreise og ta den med på ferien, da den må fremvises til sjåføren. Husk å sjekke at alle opplysningene på voucheren er korrekte!

Annullering / avbestilling

Transport kan i de fleste tilfeller avbestilles opptil 72 timer før ankomst/avreise. Transporten vil bli refundert mot et gebyr på NOK 390,-. Dersom annulleringen ikke foretas senest 72 timer før ankomst/avreise vil det ikke bli refundert noe. Et no-show (at du ikke møter opp) vil bli definert som en annullering/avbestilling. Annullering må foretas skriftlig til info@Solfaktor.no

Bagasje / spesialbagasje

Du kan ta med 1 stk. stor bagasje (oftest tilsvarende din innsjekkede bagasje på flyet) samt 1 stk. håndbagasje. Bagasjen må være merket med ditt fulle navn. Dersom du har bruk for ekstra bagasje eller spesialbagasje må du kontakte leverandøren for din transport. Det kan forekomme gebyrer, og kontaktopplysningene til leverandøren er oppgitt på din voucher. Med spesialbagasje menes f.eks. golfutstyr, surfebrett, elektriske rullestoler, barnevogner, sykler m.m. Eventuelle ekstrakostnader skal avtales direkte med leverandøren av din transport. For mer informasjon bes du kontakte leverandøren, hvis kontaktopplysninger står på din voucher. 

Barn

Barn under 14 år må følges av en voksen. Enkelte leverandører krever også betaling for barn under 2 år.

Barneseter

Leverandøren av transporten gjør sitt ytterste for å oppfylle alle lovpålagte krav og forhåndsregler gjeldende i henhold til barneseter. Dersom du har bestilt transport og har behov for barnesete, er det ditt eget ansvar å kontakte Solfaktor, slik at vi kan hjelpe deg å få bekreftet  dine ønsker til barnesete, så langt det er mulig. Ved bruk av barnesete vil det tilkomme ekstra kostnader.

Delt transport

Delt transport kan enten være i en stor eller liten buss. Du må møte opp senest 10 minutter før avgang. Det er flere passasjerer, så bussen kjører derfor ikke direkte til hotellet ditt, men skal som oftest stoppe underveis for å sette av andre passasjerer. Det samme gjelder når du hentes på hotellet og skal tilbake til flyplassen. Tidene er alltid tilpasset din flyreise. 

Ved delt transport har ikke leverandøren noe ansvar for å sjekke om du er forsinket. Du må derfor selv orientere leverandøren om alle forsinkelser på telefonnummeret som er oppgitt på voucheren din. Leverandøren vil da i de fleste tilfeller kunne endre din booking slik at du kommer med neste avgang. Eventuelle ekstrakostnader må du selv dekke. 

Endringer

Opplysningene om adresser, tidspunkter m.m. som står på voucheren din er de gjeldende. Alle endringer av transportbestillinger som blir foretatt på din forespørsel, vil bli pålagt et administrasjonsgebyr på minimum NOK 390,-. Hvis endringen er vesentlig forskjellig fra det opprinnelig bestilte, kan formidleren Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS og/eller leverandøren velge å annullere den bestilte transporten. Dersom det kommer ekstra betaling for endringer, må du selv dekke ekstrakostnadene, samt betaling av administrasjonsgebyrer. 

NB: Hvis flynummeret ditt endrer seg, er det ditt eget ansvar å gi beskjed til leverandøren av din transport. Kontaktopplysningene du skal bruke er oppgitt på voucheren din. Endringer som foretas fra 48 timer før henting og levering må bekreftes av leverandøren, og det kan forekomme servicegebyr. For mer informasjon, kontakt leverandøren via kontaktopplysningene som er oppgitt på voucheren din. 

Dersom du selv gjør endringer på reisen din (f.eks. bytter hotell), er det ditt ansvar å gi beskjed til leverandøren av transporten din. Du dekker også selv eventuelle kostnader for endringer. 

Dersom Solfaktor gjør endringer på reisen din, påtar vi oss ansvaret samt kostnadene for endringer i din bestilling. 

Flyforsinkelse / endring av flytider

Dersom flyet ditt er forsinket eller flytidene dine har blitt endret, er det ditt ansvar å gi beskjed om dette til leverandøren. Kontaktopplysningene står på voucheren din. Eventuelle endringer må aksepteres og bekreftes av leverandøren av transporten din. Leverandøren gjør alltid sitt beste for å imøtekomme forsinkelser og endringer. Det kan forekomme ekstrakostnader i henhold til endringer og flyforsinkelser. Disse kostnadene må du selv dekke. 

Forsinket bagasje

Dersom bagasjen din er forsinket må du fremdeles oppfylle kravene satt til transport på voucheren din. Det vil si at du må møte opp til rett tid og kjøre med transporten din til hotellet, og la flyselskapet levere din forsinkede bagasje til hotellet. 

Henting på flyplassen (pick-up point)

All informasjon om henting / møtested på flyplassen står i voucheren du har mottatt som en vedlagt pdf-fil da du bestilte din reise. Husk å alltid lese grundig gjennom voucheren din før du reiser på ferie. Opplysningene om henting / møtested som er oppgitt i voucheren din avhenger av hvilken type transport du har bestilt. Her vil det også være informasjon om hvor lang tid det kan gå før du må ha funnet enten møtestedet ditt eller sjåføren din.  Har du bestilt transport av type 1 og 2, må du gå til møtestedet som er oppgitt på voucheren din. Har du bestilt transport av type 3 og 4 vil en sjåfør vente på deg med et skilt med navnet til den som står som bestiller av reisen. Les mer om delt transport lengre oppe på denne siden, og privat transport lengre nede. 

NB: Er du forsinket så er det ditt eget ansvar å ringe til transportselskapet og gi beskjed om forsinkelsen. Kontaktopplysningene du skal bruke står på voucheren din. Gir du ikke beskjed om forsinkelser i god tid blir du kategorisert som en no-show, og transporten din, samt mulighet for refundering, vil gå tapt. Du må som ofetst ha funnet møtestedet eller sjåføren din senest 60 min. etter at du har landet. Mer spesifikke vilkår vil være oppgitt på din voucher. Dersom du ikke kan komme gjennom til transportselskapet må du ringe til Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS , hvis nummer er oppgitt på voucheren din under "In Destination telephone support line". Hvis du ikke kan finne transporten din, må du også ringe til transportselskapet, og deretter Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS hvis samtalen ikke blir besvart. 

Henting på hotellet og kjøring til flyplassen

All informasjonen om henting på hotellet og levering på flyplassen står i voucheren du mottar som en vedlagt pdf-fil ved bestilling av din reise. Les grundig gjennom voucheren din før du reiser på ferie. Opplysningene om henting / møtested som er oppgitt i voucheren din avhenger av hvilken type transport du har bestilt. Her vil det også være informasjon om hvor lang tid det kan gå før du må ha funnet enten møtestedet ditt eller sjåføren din.  Har du bestilt transport av type 1 og 2, må du gå til møtestedet som er oppgitt på voucheren din. Har du bestilt transport av type 3 og 4 vil en sjåfør vente på deg med et skilt med navnet til den som står som bestiller av reisen. Les mer om delt transport lengre oppe på denne siden, og privat transport lengre nede. 

NB: Er du forsinket så er det ditt eget ansvar å ringe til transportselskapet og gi beskjed om forsinkelsen. Kontaktopplysningene du skal bruke står på voucheren din. Gir du ikke beskjed om forsinkelser i god tid blir du kategorisert som en no-show, og transporten din, samt mulighet for refundering, vil gå tapt. Du må som ofetst ha funnet møtestedet eller sjåføren din 10 minutter før tidspunktet som er oppgitt i voucheren din. Mer spesifikke vilkår vil være oppgitt på din voucher.

Hentetidspunktet er tilpasset slik at du er på flyplassen senest 2 timer før avreise. Ved oversjøiske reiser hentes du så du er på flyplassen senest 3 timer før avreise. Hvis transporten din ikke har ankommet senest 15 minutter etter tidspunktet som er bekreftet på voucheren din, og du har fulgt prosedyren som er angitt på voucheren din (kontaktet leverandøren via telefon), må du finne en alternativ transport til flyplassen. Ta vare på kvitteringer for alle påfølgende kostnader hvis du vil kreve erstatning fra leverandøren og/eller Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS . Kvitteringene må sendes til Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS, som vil foreta en undersøkelse og refundere kostnadene dine dersom du får medhold i erstatningskravet ditt. Kostnadene må aldri overstige prisen på hva en lokal taxi ville kostet for ruten som skal tilbakelegges. 

Solfaktor, Hotelbeds/HolidayTaxis/MTS eller leverandøren av din transport tar ikke ansvar for ekstrakostnader dersom du ikke rekker flyet ditt. 

Overføring av transport

En transportbestilling kan ikke overføres til en annen person med mindre det er avtalt med leverandøren av transporten. Det kan bli pålagt ekstrakostnader ved en overføring. Transporten gjelder for den personen som står på voucheren, samt det antallet passasjerer som er oppgitt på voucheren. 

Privat transport

Privat transport er som oftest i en vanlig personbil eller i en minibuss. Hvis du har bestilt privat transport vil sjåføren vente på møtestedet som er oppgitt i voucheren. Sjåføren vil stå med et skilt med navnet som er oppgitt på voucheren din. 

Med privat transport blir du kjørt direkte fra flyplassen til hotellet og vice versa. Har du bestilt privat transport vil leverandøren selv sjekke når flyet ditt landet. Solfaktor sender flynummeret ditt til leverandøren etter at du har bestilt på hjemmesiden vår.  

Er du mer enn 3 timer forsinket til en privat transport må du kontakte leverandøren og informere om din nye ankomsttid. Ved mer enn 3 timers forsinkelse kan leverandøren forlange et servicegebyr. 

Blir jeg kjørt til døren?

Som utgangspunkt blir du kjørt til hotellet/leiligheten/villaen ved bestilling av privat transport. På enkelte hoteller kan du på grunn av lokale restriksjoner bli satt av i nærheten av hotellet (og ikke i resepsjonen) - for eksempel hvis hotellet ligger i en gågate.

Når du bestiller en delt transport, kan du noen ganger bli satt av i nærheten av overnattingsstedet ditt (og ikke rett foran), enten på grunn av lokale restriksjoner (hvis overnattingsstedet for eksempel er i en gågate) eller hvis du har bestilt en villa/leilighet uten resepsjon .

 

Røyking og alkohol

Det er ikke tillatt å nyte alkohol eller røyke under transporten med mindre sjåføren har godkjent det.

Ventetider

I høysesongen kan det forekomme ventetider enten ved bagasjebåndet, i sikkerhetskontrollen m.m. Dersom du er forsinket må du gi beskjed til leverandøren av din transport. Merk at det er forskjell på delt og privat transport. Kontaktopplysningene er oppgitt i din voucher. 

Merk: Med mindre du har kontaktet leverandøren av din transport og gitt beskjed om eventuelle forsinkelser, vil ikke sjåføren vente lenger enn det antallet minutter som er angitt på din voucher (vanligvis 90 minutter). Forsinkelser må bekreftes av leverandøren. Er forsinkelsen lengre enn tiden som er oppgitt på voucheren din (vanligvis 90 minutter), kan leverandøren kategorisere deg som no-show, og det vil ikke være muligheter for refundering, og du må selv sørge for ny transport. 

Voucher

Du må printe ut voucheren din hjemmefra og ta den med på ferien, da den må vises til sjåføren. Du må sjekke at alle opplysningene på voucheren din er korrekte! Voucheren må vises til sjåføren før avgang. Dersom voucheren er skadet eller ikke er i original stand, betraktes den ikke som gyldig.