FAQ: Ofte stilte spørsmål om flyreisen
Velkommen til vår side med generell informasjon (FAQ = Frequently Asked Questions) om flyreiser med Solfaktor. Her finner du de hyppigst stilte spørsmålene og praktisk informasjon om din flyreise.
Ofte stilte spørsmål om:
- Avbestilling
- Assistanse på flyplassen
- Bagasjeregler / ekstra bagasje / håndbagasje / spesialbagasje
- Barnestol / sportsvogn / barnevogn
- Barnepriser / barnerabatter
- Flybilletten
- Flyselskapets ansvar / kompensasjon
- Flytider og forsinkelser
- Forsinket bagasje
- Graviditet og flyvning
- Handikappassistanse
- Innsjekk på flyplassen
- Koffertmerking
- Mellomlanding / flysbytte
- Navneendring / feil navn
- Ombooking
- Online innsjekk
- Oppmøtetid på flyplassen
- Pass og visum
- Servering ombord
- Setereservasjon
- Taxfree
- Ødelagt bagasje
Avbestilling
Når du har bestilt en flybillett sammen med din reise kan ikke flybilletten avbestilles, da den er utstedt til det/de navnene du har oppgitt ved bestilling.
Assistanse på flyplassen
Ønsker du assistanse på flyplassen bes du kontakte oss, slik at vi kan gi beskjed til flyselskapet og/eller flyplassen(e).
Bagasjeregler / ekstra bagasje / håndbagasje / spesialbagasje
For bagasjeregler - inkludert vekt og tillatte mål på både håndbagasje og innsjekket bagasje - henviser vi til flyselskapets hjemmeside. Her finner du også informasjon om håndbagasje, ekstra bagasje og spesialbagasje. Her kan du finne linker til en lang rekke av flyselskapene vi samarbeider med. Merk at du ved bestilling av en reise inkl. fly alltid kan se om bagasjen er inkludert, eller må kjøpes som et tilvalg hos hvert enkelt flyselskap. Dersom Solfaktor skal foreta bestilling av innsjekket bagasje, ekstra bagasje eller spesialbagasje pålegges dette et servicegebyr jf. våre betingelser. Husk å dobbeltsjekke om du har innsjekket bagasje, for å unngå å evt. måtte betale ekstra dyrt for det når du står på flyplassen!
Barnestol / sportsvogn / barnevogn
Du kan fint ta med barnestol, sportsvogn eller barnevogn på flyreisen din, og disse skal sjekkes inn som stor bagasje. Avhengig av hvilket flyselskap du reiser med, kan du måtte betale en serviceavgift for å sjekke inn din barnestol, sportsvogn eller barnevogn. Informasjon om bagasje finnes på flyselskapets hjemmeside.
Barnepriser / barnerabatter
De fleste flyselskaper gir barnerabatter, og for spesifikk informasjon om dette henviser vi til flyselskapets hjemmeside. Når du bestiller en reise med Solfaktor inkl. fly, og du har tastet inn alderen på barna dine, vil barnerabatter alltid være ferdig fratrukket prisen du ser i søkemotoren.
Flybilletten
Om du får en flybillett fra flyselskapet er avhengig av hvilket flyselskap du skal fly med. I dag er det ikke alle flyselskaper som sender videre flybillettene ved bestilling, så flybilletten din vil alltid være knyttet til bestillingsreferansen du mottar ved bestilling av din reise. Her, under "Flyreise", finner du din referanse (PNR) til flyreisen. Denne kan du bruke til å logge inn på flyselskapets hjemmeside, og sjekke inn online eller printe ut flybilletten din.
Dersom du ikke kan sjekke inn online kan du finne din bestillingsreferanse/PNR hos Travelport eller Amadeus, som er globale flyreservasjonssystemer Solfaktor samarbeider med. Du må bruke et av de to referansenumrene som står under " Flyreise" på din Solfaktor-bestillingsreferanse:
- Travelport - ViewTrip
- Amadeus - CheckMyTrip
Den vedlagte Solfaktor-flybilletten må utelukkende betraktes som flyinformasjon. Ønsker du å printe ut en offisiell flybillett må dette gjøres på flyselskapets hjemmeside, der du kan logge inn med navnet ditt og referansenummeret ditt, som er oppgitt under "Flyreise" i din Solfaktor-bestillingsreferanse.
Flyselskapets ansvar / kompensasjon
For reiser til utlandet gjelder i utgangspunktet Warszawakonvensjonens erstatningsregler for alle flyselskaper som er involverte i din reise. For flyselskaper som er registrerte i et EU-land, gjelder forordning 261/2004 om passasjerrettigheter. Eventuelle krav om kompensasjon i henhold til denne forordningen må stilles direkte til flyselskapet og ikke til Solfaktor. For mer informasjon om flypassasjerers rettigheter, samt spørsmål om kompensasjon, henviser vi til Luftfartstilsynet på www.luftfartstilsynet.no, Forbrukerrådet på www.forbrukerradet.no eller Forbruker Europa på www.forbrukereuropa.no.
Flytider og forsinkelser
Flytidene dine vil fremgå ved bestilling av reisen, og deretter av bestillingsreferansen du mottar ved bestilling. Solfaktor informerer ikke om eventuelle flyforsinkelser og endringer av flytider. Vi oppfordrer at du holder deg orientert på flyselskapets hjemmeside, samt avreise- og hjemreiseflyplassens hjemmesider. Alle flytider er lokale.
Forsinket bagasje
Dersom du har mistet bagasjen din, eller den er ødelagt eller forsinket, bes du straks fylle ut en PIR-rapport på flyplassen (Property Irregularity Report). Du må kontakte flyselskapet eller den gjeldende handlingsagenten på flyplassen, og få nødvendig dokumentasjon i henhold til flyselskapets regler. For erstatning for forsinket, mistet eller ødelagt bagasje bes du kontakte forsikringsselkapet ditt for mer informasjon.
Graviditet og flyvning
Flyselskaper har forskjellige regler for når du kan fly hvis du er gravid. Vi henviser til hjemmesiden for det gjeldende flyselskapet, samt anbefalinger fra din egen lege.
Handikappassistanse
Dersom du behøver assistanse grunnet et handikap, kan dette bestilles ved ankomst til flyplassen. Ansvaret for assistering av reisende med handikap hører under hver enkelt flyplass i henhold til EU-forordningen. For mer informasjon om handikappassistanse henviser vi til avreise- og ankomstflyplassenes hjemmesider.
Innsjekk på flyplassen
Innsjekk på flyplassen er avhengig av hvilket flyselskap du skal fly med til din destinasjon. I de fleste tilfeller kan du sjekke inn ved skranken på flyplassen når du leverer din bagasje. Her behøver du bare å vise frem passet ditt, så vil du få utlevert boardingpasset ditt. Avhengig av hvilket flyselskap du flyr med, vil flyselskapet i enkelte tilfeller sende flybilletten direkte til mailen din. I stadig flere tilfeller kan du også sjekke inn online hjemmefra, og da printer du enten ut billetten din selv, eller sjekker inn via flyselskapets app på din smarttelefon og får en digital billett. Du kan også bruke automatene på flyplassen. Her skal du bruke referansenummeret som står under "Flyreise" i bestillingsreferansen du mottok ved bestilling av reisen din.
Dersom du har bestilt en pakkereise med fly, har du også mottatt en Solfaktor-flybillett med all informasjonen om din flyreise. Merk imidlertid at Solfaktor-flybilletten ikke må forveksles med flyselskapenes flybilletter.
Bagasjelapp
Solfaktor sender ikke bagasjelapper, men vi oppfordrer deg til å feste en bagasjelapp med navn og adresse på bagasjen din.
Mellomlanding / flybytte
Når du bestiller en pakkereise med fly hos Solfaktor, kan du også velge en flyreise med mellomlanding/flybytte. I disse tilfellene er tiden som er satt av til mellomlandingen/flybyttet kalkulert slik at det er mulig for deg å rekke å komme deg fra det ene flyet til det andre på flyplassen hvor du har mellomlandingen din/flybyttet ditt. Din innsjekkede bagasje vil også alltid bli videresendt av flyselskapet/handlingsselskapet slik at du mottar den på destinasjonsflyplassen din.
Navneendring / feil navn
Dersom du vil endre et navn, eller har ved en feil skrevet et navn, kjønn eller tittel feil ved bestilling, henviser vi til flyselskapet. Merk at enkelte flyselskaper krever et gebyr ved navneendringer. Gebyret vil være oppgitt på flyselskapets hjemmeside. Dersom Solfaktor skal assistere med en navneendring koster dette som minimum NOK 655,- i tillegg til gebyret som flyselskapet krever.
Såfremt det ikke er mulig å endre navn på en flybillett må du kjøpe en helt ny flybillett for egen regning.
Ombooking
Når du har bestilt flybilletten din kan den ikke ombookes kostnadsfritt. Kontakt Solfaktor for mer informasjon. Dersom Solfaktor skal assistere med en ombooking koster dette som minimum NOK 655,- i tillegg til gebyret som flyselskapet krever.
Online innsjekk
Enkelte selskaper tilbyr eller krever at man sjekker inn online. Vi henviser til flyselskapets hjemmeside for mer informasjon om online innsjekk.
Oppmøtetid på flyplassen
Vi anbefaler at du er på flyplassen senest 2 timer før take-off ved reiser innenfor Europa, og 3 timer ved oversjøiske reiser.
Pass og visum
Det er ditt ansvar å sørge for at pass, visum, utreise- og vaksinasjonspapirer er i gyldig stand. Før reisen må du derfor orientere deg om regler for pass og visum på din destinasjon og i eventuelle transittland (f.eks. ved mellomlanding). For pass-og visumregler henviser vi til utenriksdepartementets hjemmesider.
Servering ombord
Det vil ikke være servering ombord på flyet med mindre annet er oppgitt på flyselskapets hjemmeside. På enkelte flyreiser vil serveringen ombord være inkludert. Informasjon om dette finnes på flyselskapets hjemmeside.
Setereservasjon
Du kan ikke reservere seter ved online bestilling av din reise hos Solfaktor. Hos enkelte flyselskaper kan setereservasjon foretas etter bestilling. Dette vil fremgå ved onlinebestilling av reisen. Du må selv foreta setereservasjonen på flyselskapets hjemmeside. Til dette må du bruke referansenummeret som står under "Flyreise" på bestillingsreferansen din. Merk at plasser ikke automatisk tildeles ved siden av hverandre. Ønsker du å sikre deg at du kommer til å sitte sammen med dine medreisende på flyet, må du foreta en setereservasjon hos flyselskapet (evt. mot gebyr til flyselskapet). Dersom Solfaktor skal foreta setereservasjonen på dine vegne, vil dette bli pålagt et servicegebyr jf. våre betingelser.
Taxfree
På flyvninger innenfor EU selges det ikke tollfrie varer. Enkelte flyselskaper tilbyr imidlertid kjøp av varer ombord. Vi henviser til flyselskapets hjemmeside for kataloger og utvalget av varer som kan kjøpes ombord.
Ødelagt bagasje
Hvis bagasjen din har blitt ødelagt på reisen må dette meldes fra om med én gang, og det må fylles ut en PIR-rapport (Property Irregularity Report) på flyplassen. Merk at du må kunne fremvise PIR-rapporten i orignal form sammen med bagasjekvitteringen din. For erstatningskrav henviser vi til flyselskapets regler. Din egen reiseforsikring dekker også i noen tilfeller ødelagt bagasje.