Solfaktor official logo

FAQ: Ofte stilte spørsmål om bilutleie

I denne guiden om bilutleie har vi samlet informasjon basert på erfaringene vi har gjort oss på reise når vi har leid biler på alle våre reisemål. 

Informasjonen nedenfor kan derfor betraktes som "gode tips og råd til bilutleie", og vi håper du kan få glede og nytte av den. 

Solfaktor formidler bilutleie gjennom Auto Europe. Bestiller du en leiebil når du reiser med Solfaktor anbefaler vi alltid at du leser grundig gjennom voucheren fra Auto Europe. Det er også viktig at du leser grundig gjennom leiekontrakten som du inngår med bilutleie-selskapet ved henting av leiebilen før du signerer den. 

Merk at du ved henting av leiebilen må ha med et internasjonalt kredittkort utstedt i førerens navn.

Vi vil løpende oppdatere informasjonen nedenfor, og dersom du selv sitter på noen gode tips vi kunne fått nytte av, hører vi gjerne fra deg!

Ofte stilte spørsmål om:

 

Alder på sjåfør. Finnes det en aldersgrense for å leie bil?

De fleste bilutleieselskaper krever en minimums- og en maksimumsalder for alle førere. Alderen kan variere fra land til land, leverandør og bilkategori, men vanligvis er minimumsalderen 21-24 år, og maksimumsalderen fra 70 år. Ved bestilling av leiebil vil du bli bedt om å oppgi din alder. Dersom du har gjort dette riktig og det bestilles en bil, vil det ikke være aldersgrense på din leiebil, men det kan forekomme gebyrer, dette vil være oppgitt i din voucher. I de fleste tilfellene vil det lokale leiebilselskapet kreve et gebyr for visse aldersklasser. 

Auto Europe på destinasjonen: Hvordan finner jeg Auto Europe når jeg ankommer min destinasjon?

Auto Europe formidler bilutleie og har derfor ikke deres egne bilutleiekontorer på destinasjonene. Auto Europe samarbeider med mer enn 100 leiebilselskaper, deriblant Avis rent a car, Hertz bilutleie, SIXT, EuropCar, MAggiore, Budget og mange flere. Navn, adresse og telefonnummer på det lokale leiebilselskapet du skal oppsøke vil stå på voucheren du har mottatt fra Auto Europe. 

Bagasje i leiebilen

Mange som bestiller leiebil velger ofte den billigste bilen tilgjengelig, som ofte er en leiebil av typen "mini". Da de fleste henter leiebilen deres på flyplassen bør man imidlertid huske at det ikke er spesielt god plass til bagasje i en "mini"-bil. Vanligvis har ikke bilene i "mini"-klassen plass til mer enn én mindre koffert i bagasjerommet, så hvis man er flere enn 2 personer som reiser sammen bør man vurdere en større bil, f.eks. i klassene økonomi eller kompakt. 

Betaling av depositum. Hvordan betaler jeg depositumet?

Et depositum kan kun betales med et internasjonalt kredittkort utstedt i ditt/leietakerens/førerens navn. Debetkort eller kontanter aksepteres ikke. Ved internasjonalt kredittkort menes et Mastercard (vær obs på at det må være et Mastercard kredittkort), Visa, Eurocard, American Express, Diners Club m.m., men debetkort aksepteres IKKE. Kontakt banken din hvis du er i tvil om kortet ditt er et debet- eller kredittkort. 

Depositum. Hvorfor må jeg betale depositum til det lokale leiebilselskapet når jeg henter leiebilen min?

Når du henter leiebilen din må du betale et depositum for leien. Dette depositumet inkluderer vanligvis en tank med drivstoff og et forsikringsdepositum. Det aktuelle beløpet blir blokkert på kredittkortet ditt frem til du leverer tilbake bilen i samme stand som du hentet den i. Beløpet blir altså ikke trukket fra kredittkortet ditt, men utleieren forbeholder seg retten til å trekke beløpet dersom det skulle være skader på bilen. Beløpet vil være oppgitt i voucheren din. Ved kjøp av refunderbar egenandel vil et evt. trukket beløp bli refundert av Auto Europe minus et administrasjonsgebyr. Du kan lese mer om refunderbar egenandel her på siden. 

Dokumenter. Hvilke dokumenter må jeg ha med meg når jeg skal hente leiebilen?

Når du henter leiebilen din hos det lokale leiebilselskapet må du ta med den Auto Europe-voucheren din, førerkortet ditt, passet ditt og et kredittkort (Visa, Mastercard, Eurocard, American Express, Diners Club m.fl.) utstedt i ditt navn (navnet på føreren av bilen). Debetkort aksepteres IKKE

Drivstoffpolicy. Hvilke regler gjelder for den første tanken med drivstoff i leiebilen?

Leiebilselskapene følger generelt 4 regler: "Full/full" betyr at man mottar bilen med full tank og skal returnere den med en full tank. Man vil derfor bli pålagt et gebyr hvis dette kravet ikke er oppfylt. "Full/empty A" betyr at man kan velge å kjøpe en full tank fra leiebilselskapet ved henting og returnere den tom. "Full/empty B" betyr at man må betale det lokale leiebilselskapet for en full tank og returnere med en tom tank. "Half/half" betyr at man må returnere leiebilen med samme mengde drivstoff som bilen hadde ved henting. Man kan ikke få refundert ubrukt drivstoff. Din drivstoffpolicy vil være oppgitt i din voucher. Dersom du er i tvil kan du kontakte Auto Europe på telefonnummeret oppgitt i din voucher. Bilutleie med Solfaktor er i utgangspunktet alltid "Full/full". 

Egenandel

Dersom leiebilen skulle bli utsatt for skader eller tyveri vil det lokale leiebilselskapet innkreve den avtalte egenandelen fra deg. Egenandelen er oppgitt i voucheren din. Med refunderbar egenandel vil Auto Europe refundere dette beløpet minus et administrasjonsgebyr, så lenge Auto Europe mottar de rette dokumentene (kvittering av betaling, polititrapport, skaderapport, osv.). Dette er en tilbakebetaling av egenandelen, ikke tilbakebetaling av beløp for skader, som egenandelen ikke dekker. I tillegg vil man heller ikke motta noen tilbakebetaling dersom det fastslås at skadene på bilen skyldes uaktsom kjøring utført av leietakeren.  For mer informasjon om dette henviser vi til Auto Europes leiebetingelser. 

Ekstra forsikring. Behøver jeg noen ekstra forsikringer?

Ved henting av leiebilen kan det lokale leiebilselskapet eventuelt tilby deg ekstra forsikringer, som "Komplett skadedekning CDW" (som forminsker egenandelen), personforsikring m.m. Du kan velge å få disse ekstra forsikringene mot et gebyr som betales til det lokale leiebilselskapet, men disse ekstra forsikringene er ikke obligatoriske. Dersom du har valgt Auto Europe Komplett skadedekning da du bestilte reisen med Solfaktor, må du være oppmerksom på at du ikke behøver å kjøpe ekstra forsikringer av utleieselskaper i tillegg. Du må imidlertid fremdeles la utleier blokkere et depositum på kredittkortet ditt. Personforsikring er ikke nødvendig hvis du har en god reiseforsikring. Sjekk alltid forsikringsforholdene dine før du reiser på tur, slik at du vet hvilke ekstra forsikringer du evt. har bruk for. Ved henting av bilen er det lett å bli overtalt til å kjøpe mer enn du egentlig behøver etter en lang reise. 

Når du bestiller bil hos Solfaktor i forbindelse med din reise, har du muligheten til å velge "Bilutleie uten egenandel". 

Ekstra førere. Kan venner eller familiemedlemmer også kjøre bilen i tillegg til den som har leid bilen?

Ekstra førere må registreres i leiekontrakten ved henting av leiebilen. De ekstra førerne må derfor også være tilstede ved henting av leiebilen, og må ha med seg gyldig førerkort og pass. De fleste leiebilselskaper krever dagsgebyr for en ekstra fører. Vennligst sjekk leiebetingelsene i voucheren din for mer informasjon om dette gebyret. Husk å velge hvem som skal stå som fører av bilen når du bestiller reisen din hos Solfaktor. Du kan kun velge én fører ved bestilling av reisen din, og det er denne føreren som må ha med seg et internasjonalt kredittkort utstedt i eget navn. 

Ekstrautstyr. Hvilke typer ekstrautstyr er tilgjengelig?

Dersom du behøver babyseter, seleputer, takstativ eller GPS kan det bestilles på forhånd via Auto Europe (se nedenfor) eller ved henting av bilen. Alt ekstrautstyr må godkjennes og bekreftes av det lokale utleieselskapet. All betaling for ekstrautstyr må betales på stedet hos det lokale leiebilselskapet. Venter du med å bestille ekstrautstyr til du skal hente leiebilen din, risikerer du at ekstrautstyret er utsolgt. 

Ønsker du å bestille ekstrautstyr før reisen kan du gjøre det ved å sende en mail med dine ønsker til escapeawayres@autoeurope.de. Husk å bruke referansenummeret på voucheren din, samt fornavn og etternavn på føreren av bilen. 

Endring av bestilling. Kan jeg endre eller kansellere reservasjonen min hos Auto Europe?

Du kan endre eller kansellere reservasjonen din hos Auto Europe. I de fleste tilfeller kan dette gjøres helt opptil 48 timer før du skal hente leiebilen din. Endringer og kanselleringer av leiebil vil bli pålagt et gebyr på minimum NOK 330,-. 

Etterbetaling m.m. Hva gjør jeg hvis det lokale leiebilselskapet trekker en sum fra kredittkortet mitt?

Vennligst vær oppmerksom på om det lokale leiebilselskapet trekker en betaling fra kredittkortet ditt uten varsel. Vanlige årsaker til gebyrer omfatter bl.a. fylling av tanken dersom bilen har blitt returnert med mindre drivstoff enn det kreves i leiekontrakten, forsinket levering, parkerings- eller fartsbøter, administrasjonsgebyrer eller skader på kjøretøyet. Hvis du ikke forstår hvorfor du har blitt pålagt et beløp, eller du føler at avgiften er uberettiget, bes du vennligst kontakte Auto Europes kundeservice på  escapeawaycs@autoeurope.de eller telefonnr. +49 89 120 89 270. 

Forsikring . Hvem dekker forsikringen?

Når man leier bil gjennom Auto Europe er forsikringen på leiebilen dekket av det lokale bilutleieselskapet. Auto Europe vil imidlertid beskrive leiebetingelsene på voucheren din, så du må lese grundig gjennom disse. Du vil få tilsendt voucheren din sammen med reisebeviset ditt fra Solfaktor. 

Når du leier bil gjennom Auto Europe inkluderer alltid prisen ansvarsforsikring og lovpålagte forsikringer (CDW = Collision Damage Waiver), samt tyveriforsikring (TP = Theft Protection). De obligatoriske og lovpålagte forsikringene  dekker ikke skader på dekk, glass, sidespeil, understell, interiør, tak, motor, skader på lås og tap av kjøretøyets nøkler. Ønsker du å være dekket for de nevnte unntakene anbefaler vi deg å velge Auto Europes Komplett skadedekning, eller at du kontakter reiseforsikringen din for avklaring av hva den dekker med tanke på bilutleie på en feriereise. 

Fri kilometer

Når du leier bil hos Solfaktor er prisen alltid inkl. fri kilometer med mindre annet er oppgitt når du bestiller reisen (dette er veldig sjeldent og gjelder kun i få land). 

På voucheren din står det hva som gjelder for deg. 

Førerkort. Er det nødvendig å ta med seg et internasjonalt førerkort?

Et internasjonalt førerkort er nødvendig hvis førerkortet ditt ikke er skrevet med det latinske alfabetet og/eller du reiser utenfor Europa. I disse situasjonene må du ta med deg både et internasjonalt og ditt norske førerkort. På enkelte destinasjoner og hos enkelte leiebilselskaper er et internasjonalt førerkort obligatorisk for å kunne få utlevert leiebilen. Denne informasjonen kan du sjekke i leiebetingelsene våre. Les mer om internasjonalt førerkort hos Statens Vegvesen

Henting av leiebil. Må jeg ha med meg voucheren når jeg henter leiebilen?

Selve reservasjonsnummeret er nødvendig, da en voucher fra Auto Europe inneholder informasjon om den aktuelle leiebilen, pris og andre spesifikasjoner. Voucheren din sendes på mail sammen med reisebeviset fra Solfaktor. Ved henting av leiebilen din må du signere en leiekontrakt med det lokale bilutleieselskapet. Denne leiekontrakten beskriver hva bilutleien inkluderer og ekskluderer. Vær derfor sikker på at du aksepterer tjenester du har bruk for, og avviser produkter som du ikke har bruk for eller ønsker. Auto Europe kan ikke refundere eventuelle omkostninger som er godkjent ved henting av leiebilen hos det lokale bilutleieselskapet. Merk også at voucheren din ikke er en leiekontrakt. Det er viktig at du tar godt vare på kontrakten du inngår med bilutleieren ved henting av leiebilen, helt frem til blokkeringen av egenandelen er opphevet på det internasjonale kredittkortet du har brukt ved henting. Beløpet frigjøres etter at bilen har blitt levert tilbake uten skader. Nøyaktig hvor lang tid det tar før beløpet frigjøres avhenger av hvert enkelt bilutleieselskap. For detaljer om frigjøring av det blokkerte beløpet må du henvende deg til Auto Europe. 

Merk: Dersom du henter eller leverer bilen utenfor normal åpningstid, altså i tidsrommet 23:00 til 08:00, kan leiebilselskapet kreve et gebyr på ca. € 40 per påbegynte time. 

Reiser du i helger og til spesielt de store, internasjonale ferieperiodene, må du beregne ekstra god tid til henting av leiebilen din på de fleste flyplasser, da det ofte kan være lengre kø enn normalt. 

Kjøring i andre land. Kan jeg krysse landegrenser med leiebilen min?

Dette må godkjennes ved bestilling. Noen bilutleieselskaper tillater ikke utreise til andre land, noen aksepterer det mot et ekstra gebyr, mens andre aksepterer det uten gebyrer. Dette avhenger av destinasjonen, det lokale leiebilselskapet og den valgte destinasjonen du ønsker å besøke.

Leieperiode. Når starter leieperioden?

Selve leieperioden er basert på 24 timer og starter akkurat på det valgte hentetidspunktet, som står oppgitt i din voucher. Søkemotoren hos Solfaktor sørger automatisk for å bestille leiebilen til det tidspunktet flyet ditt ankommer og avreiser, samt å informere Auto Europe om ditt flynummer hvis du bestiller en reise med fly hos Solfaktor!

Levering av leiebil. Kan jeg levere tilbake leiebilen etter stengetid?

Personalet hos Auto Europe kan hjelpe deg med mer informasjon om dette. De kan informere deg om de lokale åpningstidene og om det lokale bilutleieselskapet har en leveringsboks tilgjengelig. En avtale om å etterlate bilnøklene i en leveringsboks må bekreftes av det lokale bilutleieselskapet ved henting av leiebilen. 

Vennligst merk at du er ansvarlig for eventuelle skader på leiebilen frem til bilutleieselskapet åpner igjen, selv hvis du har parkert leiebilen etter anvisning og etterlatt bilnøklene i leveringsboksen. Ta derfor alltid bilder av bilen fra alle sider utvendig og bilder av interiøret hvis du leverer bilen ved å legge igjen nøkkelen i en leveringsboks. Les grundig gjennom kontrakten når du signerer ved levering av bilen. 

Det er viktig at du tar vare på kontrakten du har inngått med utleieren av bilen!

Linker om bilutleie

Få flere gode råd om bilutleie via linkene nedenfor:

Reklamasjon. Jeg ønsker å sende inn en klage. Er det en reklamasjonsperiode jeg må være oppmerksom på? 

Ja. Hvis du opplever et problem med din leiebil har du 90 dager fra leveringsdatoen til å gjøre oss oppmerksom på dette. Kontakt kundeservice på  escapeawaycs@autoeurope.de. Etter denne perioden kan vi ikke hjelpe deg lenger. Du kan også rette henvendelsen din direkte til Auto Europe på tlf. +49 89 120 89 270. Skulle du mot formodning måtte sende inn en klage/reklamasjon er det viktig at du tar godt vare på kontrakten du inngikk med bilutleieselskapet ved henting av leiebilen. 

 

Skade / ulykke. Hva er prosedyren ved skade / ulykke / tyveri?

Dersom det skulle skje en ulykke, et tyveri eller oppdages en skade på leiebilen, må dette straks meldes til det aktuelle bilutleieselskapet - dette må skje innen 24 timer. En skades- / tyveri- / ulykkesrapport må fylles ut / skrives ved avslutningen av bilutleien sammen med det aktuelle bilutleieselskapet. 

Ved ulykke / skade / tyveri må det lokale politiet informeres og du må sørge for å få en underskrevet politirapport. Dersom en tredjepart er involvert må alle deres detaljer mht. navn, adresse, telefonnummer, vedkommendes forsikringsselskap og kontaktdata skaffes og videreformidles til det aktuelle leiebilselskapet. Dersom en tredjepart er involvert, men ikke er tilstede og/eller har flyktet fra stedet, må det fylles ut en rapport hos politiet,  og leiebilselskapet må informeres om dette. Videre skal all informasjon og alle bilag, inkludert leiekontrakten, sendes til Auto Europe - etter at bilutleien er avsluttet. 

Ved nødvendig reparasjon og/eller utbytting av en gitt del, må bilutleieselskapet godkjenne dette før det foretas. Alle bilag i henhold til bilutleien må tas godt vare på. 

Dersom fremgangsmåten ovenfor ikke følges kan det føre til at betalt egenandel ikke erstattes.

Komplett skadedekning. Hva dekker Auto Europe Komplett skadedekning?

I tillegg til de obligatoriske forsikringene som alltid inngår ved bilutleie hos Auto Europe, samt refundering av evt. egenandel ved skade, dekker Komplett skadedekning også skader på dekk, glass, tak og understell. Les mer om Komplett skadedekning med Auto Europe her

Typer forsikring. Hvordan er leiebilen min forsikret?

Alle leiebiler har en tredjepartsforsikring med en minimum dekning i henhold til lokal lovgivning. Alle leiebiler inkluderer skadeforsikring (CDW) og tyveriforsikring. Disse forsikringene har som oftest en egenandel som det lokale bilutleieselskapet vil ta i bruk ved skade på eller tyveri av leiebilen. Les mer om forsikringer, refunderbar egenandel og ekstra forsikringer her på siden. 

Typer leiebiler. Vil jeg få akkurat den biltypen / det bilmerket jeg reserverte?

Både Auto Europe og det lokale leiebilselskapet kan kun garantere en bestemt bil-kategori og ikke en spesiell bil eller bilmerke. Leiebilselskapet har biler fra flere forskjellige merker i samme kategori. Man kan som kunde derfor kun være sikker på å få en bil i samme bilklasse og med de samme funksjonene som har blitt beskrevet i reservasjonen. 

ZD, ZQ, THP, CDW på voucheren din

ZD står for "Zero Deductible", som er refunderbar egenandel. ZQ står for refunderbar egenandel og Komplett skadedekning. THP står for "Theft Protection", som er tyveriforsikring, og CDW står for "Collision Damage Waiver", som er de obligatoriske ulykkes- og skadeforsikringene. 

Mer informasjon om bilutleie

All informasjonen på denne siden er fra Auto Europe og ble sist oppdatert august 2017. Solfaktor anbefaler alltid at du leser grundig gjennom de aktuelle leiebetingelsene når du bestiller en leiebil. Vil du vite mer kan du lese vår guide om bilutleie eller besøke Auto Europes FAQ. Har du spørsmål om bilutleie er du selvfølgelig hjertelig velkommen til å kontakte oss. Vær oppmerksom på at Auto Europe formidler bilutleie, på samme måte som andre kjente firmaer som f.eks. Holiday Autos og Cartrawler. 

Tilbake til siden om bilutleie