Spørsmål & svar

>

Vanlige spørsmål

  • Hvordan kan jeg kontakte kundeservice?

    Dersom du ønsker hjelp er du velkommen til å kontakte vår kundeservice.

    Vi er å treffe på telefon og mail:

    Våre åpningstider er:

    • Mandag – Fredag: 10:00 – 12.00, 13.00 – 15.00
    • Lørdag – Søndag, samt helligdager: Stengt

    Gjelder ditt spørsmål en endring eller avbestilling må du kontakte vår kundeservice på mail, gjelder det kjøp av tilleggsprodukter som f.eks bagasje eller sete eller andre spørsmål er du velkommen til å ringe oss.

    Kontakt SOLFAKTOR omgående dersom et akutt problem oppstår.
    Dersom du befinner deg på reise og opplever problemer med ditt hotell eller din transfer må du kontakte enten Solfaktor eller hotell/transfer agenten direkte. Telefonnummeret står på ditt reisedokument.

  • Når og hvordan får jeg mine billetter?

    Ved kjøp av pakkereise: Umiddelbart etter bestilling mottar du din bestillingsbekrfetelse/reisedokument, i dette dokumentet har du tilgang til voucher for hotell, transfer og leiebil.  Flybilletten mottar du vedlagt i «God reise»-mail ca en uke før avreise.

    Er flyrejsen med Ryanair så er det viktig at man sjekker inn hjemmefra på Ryanairs hjemmeside eller via deres app. Boardingkort må medbringes på flyplassen enten utskrevet eller elektronisk i appen. Medbringes ikke boardingkort, så kreves et høyt gebyr ved innsjekking på flyplassen.

    Ved kjøp av kun fly: Umiddelbart etter bestilling mottar du din bestillingsbekrfetelse/reisedokument, dette er din flybillett. Lengst til høyre under «fly» finner du flyselskapets bestillingsnummer som benyttes for innsjekk, enten online eller på flyplassen. Det er viktig at du skriver ut alle dine reisedokuemnter, leser nøye igjennom de og tar de med på reisen.

    God reise! :-)

  • Jeg har bestilt en pakkereise og flyet mitt er forsinket, innstilt. Hva har jeg krav på?

    Hvis ditt fly er forsinket med mer enn 2 timer har du krav på forpleining, altså mat og vann, samt hotell hvis forsinkelsen drøyer til neste dag.

    For å ha krav på ytterligere kompensasjon gjelder følgende i henhold til pakkereiseloven:

    • over 6 timer for reiser under 5 døgn,
    • over 8 timer for reiser mellom 5 og 8 døgn,
    • over 12 timer for reiser over 8 døgn.

    Ved force majeure (streik, dårlige værfohold etc.) må forsinkelsen være:

    • over 12 timer for reiser under 5 døgn,
    • over 16 timer for reiser mellom 5 og 8 døgn,
    • over 24 timer for reiser over 8 døgn.

    Dette gjelder om forsinkelsen medfører forsinket ankomst eller fremskyndet hjemreise.

    Ved forsinkelser på hjemreisen har du kun krav på forpleining, altså mat og vann, samt hotell hvis forsinkelsen drøyer til neste dag.

  • Kan jeg gjøre endringer på reisen min (dato, reisemål, navn)?

    Det er ikke mulig å endre reisemål. Det kan imidlertid være mulig å endre datoer eller navn mot et endringsgebyr.

    Om du ønsker å endre dato eller navn på din reise, vær vennlig å skriv til oss på mail: post@solfaktor.com så undersøker vi mulighet og pris for dette.

  • Hva er en studioleilighet ?

    En studioleilighet er en 1-roms leilighet, altså er det ikke separat soverom.

  • Kan jeg ha med barnevogn på flyet? Koster det noe?
    • Barnevogn kan medbringes uten ekstra kostnad uansett flyselskap for barn under 2 år.
    • Barnevogner er spesialbagasje, og må sendes i en egen innsjekk etter at du har hentet bagasjelappen på vanlig måte i automat eller skranke.
    • Mindre barnevogner som kan slås sammen, kan noen ganger tas med som håndbagasje, men dette er avhengig av flyselskapet.

     

  • Hva koster det å avbestille reisen?

    For våre ulike type reiser så gjelder følgende vilkår for avbestilling av reisen:

    Pakkereiser med charterfly:

    • Før 42 dager til avreise refunderes det innbetalte beløp minus et administrasjonsgebyr og eventuell avbestillingsbeskyttelse.
    • 42 til 15 dager før avreise refunderes det innbetalte beløp minus depositum og eventuell avbestillingsbeskyttelse.
    • Mindre enn 15 dager før avreise gis ingen refusjon.

    Pakkereiser med rutefly (bl.a. Norwegian og Ryanair):

    • De fleste flyselskaper krever at reisearrangøren utsteder flybilletter umiddelbart etter bestilling. Når en flybillett er utstedt har reisearrangøren en økonomisk forpliktelse overfor flyselskapet. Dersom den reisende avbestiller reisen etter at flybilletten er utstedt, må SOLFAKTOR belaste den reisende med et gebyr tilsvarende prisen på flybilletten. Gebyret varierer avhengig av type billett og opplyses på forespørsel. Det belastes et administrasjonsgebyr. Kontakt kundeservice.
    • For eventuell refusjon av flyskatter tilkommer et administrasjonsgebyr.
      • En del flyselskaper har inkludert drivstofftillegg i flyskattene, og tillater ikke refusjon av dette hvis flybillettene ikke benyttes. Derfor vil man på enkelte flyselskap heller ikke få refundert alle flyskatter ved kansellering. Ved kansellering vil du bli informert av solfaktor.no om hvor mye som refunderes av flyskatter.
    • Mindre enn 15 dager før avreise gis ingen refusjon.

     

    Spesielle avbestillingsregler for hotell:

    • Noen hoteller har spesielle regler for avbestilling- og endringsgebyrer knyttet til bestemte rompriser eller i forbindelse med spesielle perioder av året. Dersom den reisende avbestiller hotellet og Solfaktor ved det tidspunktet har en økonomisk forpliktelse overfor hotellet, må Solfaktor belaste den reisende med et gebyr tilsvarende prisen på hotellet. Gebyret opplyses på forespørsel.

    Viktig å bemerke / Spesielle forhold:

    • For flere av våre reiser benytter vi rutefly. Ruteflyselskapene kan pålegge reisearrangøren å utstede flybilletter i god tid før avreise. Når en flybillett er utstedt har reisearrangøren en økonomisk forpliktelse overfor flyselskapet. Dersom den reisende avbestiller reisen etter at flybilletten er utstedt, må Solfaktor belaste den reisende med et gebyr tilsvarende prisen på flybilletten. Gebyret varierer avhengig av billettype og opplyses på forespørsel.
    • Redusering av antall reisende er en endring som kan påvirke den totale pakkeprisen og prisen pr person som fortsatt reiser kan derfor øke. Kontakt kundeservice for informasjon.
    • Ved avbestilling pga sykdom/ulykke som dekkes av vår avbestillingsbeskyttelse: Se regler §8.5 .
    • Avbestilling/endring aksepteres kun skriftlig pr mail av bestiller, eller på SMS fra et mobilnummer som er registrert i bestillingen.

  • Er bagasje inkludert på reisen?

    På reiser med Ryanair (FR) og Wizzair (W6) er håndbagasje ikke inkludert, det må kjøpes til ved bestilling av reisen.

    Med alle andre flyselskaper er kun håndbagasje er inkludert på reisen.

    Om du ønsker å medbringe innsjekket bagasje kan du legge dette til på reisen ved bestilling.

    Oppgitte priser gjelder tur og retur for alle reisende.

    Om du glemmer å legge til bagasje ved bestilling, vær vennlig å send oss en mail: post@solfaktor.com og angi ditt bestillingnummer i emne feltet. Så undersøker vi mulighet og pris for å legge det til på reisen i etterkant. Ett servicegebyr på kr 100,- tilkommer ved etterbestilling.

annonse