Spørsmål & svar

>

På reise

  • Når må vi være på flyplassen?

    Innen Europa anbefaler vi at dere møter opp på flyplassen 2 timer før avreise.

    Skal du reise utenfor Europa anbefaler vi at dere møter opp på flyplassen 3 timer før avreise.

  • Kan vi bestille utflukter?

    Solfaktor tilbyr ikke utflukter.

    Vi anbefaler at du spør i resepsjonen på hotellet eller tar kontakt med en lokal arrangør.

  • Flyet mitt er forsinket. Hva har jeg krav på?

    Hvis ditt fly er forsinket med mer enn 2 timer har du krav på forpleining, altså mat og vann, samt hotell hvis forsinkelsen drøyer til neste dag.

     

    EU-forordning 261/2004 gir deg rettigheter ved forsinket eller innstilt flyvning. Varigheten av forsinkelsen og lengden på flyreisen avgjør kompensasjonskravet ditt.

    Dersom du skal ha krav på kompensasjon fordi en flyavgang blir forsinket, må forsinkelsen utgjøre:

    • mer enn to timer for flygninger på 1500km eller mindre, eller
    • mer enn tre timer innen EU- og EØS området for flygninger over 1500km, eller
    • mer enn tre timer utenfor EU- og EØS-området på under 3500km, eller
    • mer enn fire timer på alle flygninger over 3500km.

    Dersom ett av disse vilkårene er oppfylt, har du krav på:

    • Måltider og forfriskninger som står i rimelig forhold til ventetiden
    • To gratis telefonopprigninger eller liknende
    • Gratis hotellovernatting dersom den nye avgangen først blir dagen etter det planlagte avgangstidspunktet
    • Gratis transport mellom flyplassen og overnattingsstedet
    • Ved en forsinkelse på over fem timer, kan du kreve refusjon for ubenyttet billett og i tillegg for benyttet billett dersom flygningen ikke lenger tjener formålet i din opprinnelige reiseplan.

     

    Ved force majeure (streik, dårlige værfohold etc.) gjelder ikke EU-forordning 261/2004.

     

  • Jeg har bestilt en pakkereise og flyet mitt er forsinket, innstilt. Hva har jeg krav på?

    Hvis ditt fly er forsinket med mer enn 2 timer har du krav på forpleining, altså mat og vann, samt hotell hvis forsinkelsen drøyer til neste dag.

    For å ha krav på ytterligere kompensasjon gjelder følgende i henhold til pakkereiseloven:

    • over 6 timer for reiser under 5 døgn,
    • over 8 timer for reiser mellom 5 og 8 døgn,
    • over 12 timer for reiser over 8 døgn.

    Ved force majeure (streik, dårlige værfohold etc.) må forsinkelsen være:

    • over 12 timer for reiser under 5 døgn,
    • over 16 timer for reiser mellom 5 og 8 døgn,
    • over 24 timer for reiser over 8 døgn.

    Dette gjelder om forsinkelsen medfører forsinket ankomst eller fremskyndet hjemreise.

    Ved forsinkelser på hjemreisen har du kun krav på forpleining, altså mat og vann, samt hotell hvis forsinkelsen drøyer til neste dag.

  • Hvor finner jeg min transfer?

    Du finner instruksjoner om hvor du finner din transfer i din transfervoucher. Vær vennlig å les instruksjonene nøye.

  • Kan man få spesialmat på hotellet?

    Om du har glutenallergi, nøtteallergi og laktoseintoleranse vennligst send oss en mail før avreise slik at vi kan kontakte/informere hotellet.

  • Hva slags frokost får vi på hotellet?

    Her kan det forekomme store lokale variasjoner.
    Utvalget er sjelden så stort som vi er vant til i Skandinavia. Begrepet frokost refererer til en kontinental frokost med mindre annet er spesifisert: Kaffe eller te, smør, brød og syltetøy.

    American Breakfast: Kaffe eller te, brød, smør, syltetøy, juice og en form for egg. Hotell kan noen ganger kreve ekstra for mat som ikke er inkludert i grunnprisen, for eksempel ferskpresset juice.

  • Hva inngår i all inclusive, hel- og halvpensjon?

    I All Inclusive inngår vanligvis frokost, lunsj og middag, drikke til måltider, drinker i baren (lokale merker), mellommåltider og snacks. På noen hoteller kan også forskjellige typer aktiviteter være inkludert.

    I helpensjon inngår vanligvis frokost, lunsj og middag, med mindre annet er spesifisert. Drikke til lunsj og middag er ikke inkludert.

    I halvpensjon inngår vanligvis frokost og middag, med mindre annet er spesifisert. Drikke til middag er ikke inkludert.

  • Kan vi beholde rommet på avreisedagen?

    Skriv til oss på mail: post@solfaktor.com, så kan vi undersøke dette med hotellet. Dersom det ikke er mulig å få avklart dette før avreise anbefaler vi at dere spør om eventuelle muligheter for dette i resepsjonen ved ankomst.

  • Jeg har bestilt leiebil, hvor henter jeg den ?

    Leiebilen hentes og levers ved AVIS kontoret på flyplassen ved ankomst og avreise.

  • Har dere guider?

    Solfaktor har ingen guider eller reiseledere på noen av våre destinasjoner.

annonse