Spørsmål & svar

>

Etter reise

  • Min bagasje er skadet/bortkommet. Hva gjør jeg?

    Skadet bagasje

    Bagasje som har blitt skadet under transport må omgående meldes til flyselskapets representant eller ved skarnke for tapt/skadet bagasje på flyplassen. Du vil da motta en bekreftelse på hendelsen/skaden, en såkalt PIR-rapport (Property Irregularity Report). Originalen av rapporten sendes flyselskapet for eventuell erstatning. Vi gjør oppmerksom på at flyselskapene kun utbetaler et begrenset beløp til erstatning av skadet bagasje. Dersom bagasjen skades utbetales erstatning i henhold til flyselskapets gjeldende regler. Dersom innholdet i kofferten er skadet, ber vi deg kontakte forsikringsselskapet ditt.

    Kan ikke bagasjen repareres, ber du butikken skrive en bekreftelse på dette, samt gi en vurdering av bagasjens verdi. Kvittering for reparasjonskostnaden (ev. bekreftelse), skaderapport, billett og boarding pass/bagasjekvittering sendes i original til flyselskapet eller ditt forsikringsselskap.

    Bortkommet bagasje

    Om din bagasje er bortkommet må dette straks meldes til flyselskapets representanter eller ved skarnke for tapt/skadet bagasje på flyplassen som fyller ut en skaderapport (PIR-rapport) som du får et eksemplar av. Flyselskapet etterlyser bagasjen og sørger for at du får beskjed så snart den kommer til rette. Om bagasjen ikke kommer til rette innen et antall timer på utreisen, utbetaler flyselskapet vanligvis en viss kompensasjon til dekning av nødvendige innkjøp. Vær oppmerksom på at reiseforsikringen også vanligvis dekker nødvendige innkjøp inntil bagasjen kommer til rette under oppholdet.

    Dersom bagasjen ikke kommer til rette kan du fremme krav om tapt bagasje til flyselskapet eller ditt forsikringsselskap.

  • Jeg har ros til dere - hvor skal jeg sende den?
  • Jeg har glemt noe på reisen. Hva gjør jeg?

    Hvis du glemmer noe om bord på flyet må du ta kontakt med hittegodsavdelingen på flyplassen du lander på/flyr fra. For å finne kontaktinformasjonen til flyplasser i Norge, kan du gå inn på Avinor sin hjemmeside: http://avinor.no/

    Hvis du har glemt igjen noe på reisemålet (på bussen, på hotellet etc.) du ta kontakt med transfer arrangøren eller hotellet direkte.

    Ved evt tap av eiendeler anbefaler vi at du tar kontakt med din reiseforsikring.

    Kunden bes kontakte hotellet,  flyselskapet, transferselskapet eller flyplassens hittegods på egenhånd.

  • Hvordan kan jeg reklamere/klage på min reise?

    Det er leit at dere ønsker å sende inn en klage. Vennligst send oss en mail på post@solfaktor.no, oppgi ditt bestillingsnummer i emnefeltet og beskriv så godt du kan hva du/dere har opplevd. Vennligst legg ved kvitteringer, bilder eventuell annen dokumentasjon etc. Behandlingstiden er 4-8 uker.

annonse