Spørsmål & svar

>

Bestillingsrelaterte spørsmål

  • Hva er et "promo", "økonomi" eller "budget"-rom?

    Det betyr at vi har et tilbud på det aktuelle rommet, så det er derfor ikke en spesiell romstype. Rommet som vises tilgjengelig er altså et standardrom med en ekstra god pris. Grunnen til at det har en gunstig pris kan for eksempel være at det er mindre i størrelse, det kan ha en mindre bra beliggenhet, eller kanskje en smalere seng ect.

  • Jeg vil gjerne reise til syden i morgen, hva har dere av billige reiser?

    Alle våre reiser ligger tilgjengelig på våre nettsider. Vi har ikke andre tilbud enn de du finner der.

  • Jeg fant en reise i går, men nå er den borte. Hvorfor ?

    Mest sannsynlig er reisen utsolgt. Det kan også forekomme systemfeil som gjør at reiser «forsvinner». Kontakt oss gjerne på mail : post@solfaktor.com for avklaring.

  • Hva gjør jeg hvis jeg vil reise alene? Er det noe enkeltromstillegg?

    Prisene som er oppgitt i vårt reisesøk er pr person når 2 personer reiser sammen. Det vil alltid være dyrere å reise alene, men enkeltromstillegget er ikke et fast beløp. For å finne prisen for 1 person, trykk «velg» ved ønsket reise, angi 1 person og trykk «Vis totalpris».

  • Kan jeg gi bort en reise i gave?
  • Jeg søker etter en restplass-reise - hva burde jeg vite om restplass-reiser?

    Restplasser er reiser med kort tid til avreise. Om man tar sjansen og venter med bestilling av reise tett på avreise kan man være heldig å få en ekstra billig reise, men man kan også risikere en høyere pris eller at fly/hotell blir fullbooket.

  • Kan vi bestille reise når vi er under 18 år?

    Du må være myndig for å kunne bestille og reise. Om du likevel bestiller en reise og ikke har fylt 18 år, så er du selv ansvarlig for eventuelle problemer som måtte oppstå. Vær oppmerksom på at enkelte hoteller har 18års aldersgrense.

  • Hva betyr det når det står: flyet eller hotellet kan ikke bekreftes?

    Det betyr i det fleste tilfeller at reisen er utsolgt, det vil si at flyet og/eller hotellet er fullt. Det kan også være feil i systemet, så kontakt oss gjerne for avklaring (mail: post@solfaktor.com)

  • Hvorfor har jeg ikke fått noen bekreftelse på mail?

    Bekreftelse blir sendt ganske umiddelbart etter at bestillingen er bekreftet. Dersom du ikke har mottatt bekreftelse har du mest sannsynlig lagt inn feil mailadresse. Det er viktig at du kontakter oss slik at vi kan rette opp mailadressen. Det kan også være lurt å sjekke «søppelpost», det kan hende at mailen har havnet der.

  • Vi er en familie på 5 som ønsker en stor leilighet. Hvordan søker vi etter det ?

    I menyen til venstre, under «Flere valg» finner du et felt som heter «Antall personer pr boenhet» . I dette feltet setter du inn 5 personer, da vil du få opp en liste over hoteller som har store nok rom/leiligheter slik at alle kan bo sammen. Dersom det ikke kommer opp noen alternativer, fins det ikke tilgjengelig. I så fall må dere ha flere rom/leiligheter.

  • Vi er en gruppe på 15 personer, kan vi få en pris på fly og hotell ?

    Solfaktor tilbyd dessverre ikke gruppereiser.

  • Kan jeg ringe dere og bestille en reise ?

    Alle bestillinger kan man selv gjøre online på våre sider. Om du trenger hjelp til å bestille, eller at det oppstår et problem, så vil vi gjerne at du ringer oss.

    Telefon: 21 09 50 00

    • Mandag – Fredag:
      • 10:00 – 12.00
      • 13.00 – 15.00
    • Lørdag – Søndag
      • Stengt
  • Kan jeg søke frem min reise på nettsiden ?
  • Jeg skal bestille en reise for mine foreldre som ikke har noen epostadresse, kan jeg oppgi min?

    Ja, det kan du. Men det er viktig at den personen som har tilgang på mailadressen som blir oppgitt i bestillingen følger med på mailen sin, da all informasjon blir sendt på mail. F.eks dersom det blir tidsendringer på flyet før avreise.

  • Hvordan kan jeg bytte hotell?

    Du kan enkelt bytte hotell via en link i ditt reisedokuement. Under «hotell»,  finner du en knapp som heter «Bytte hotell?». Klikk på denne knappen, så får du frem andre ledige hoteller. Angitt pris viser differansen til det nye hotellet og hva det vil koste. For å bytte hotell avslutt ved å klikke på «Velg».

    Om du opplever problemer eller ikke finner hotellet du vil ha, så må du gjerne ringe oss eller sende en mail til oss.

  • Det står "Dobbeltrom 2-3 personer" på det hotellet jeg prøver å bestille reise til. Hvorfor kommer det opp feilmelding når jeg legger inn 3 personer?

    Får du denne feilmeldingen så er det fordi hotellet er fullt, eller så må den tredje personen være under 12 år.

  • Kan jeg gjøre endringer på reisen min (dato, reisemål, navn)?

    Det er ikke mulig å endre reisemål. Det kan imidlertid være mulig å endre datoer eller navn mot et endringsgebyr.

    Om du ønsker å endre dato eller navn på din reise, vær vennlig å skriv til oss på mail: post@solfaktor.com så undersøker vi mulighet og pris for dette.

  • Vi vil ha med en person til på reisen, hvordan ordner vi det ?

    Dette må vi undersøke med både flyselskap og hotell. Vær vennlig å kontakt vår kundeservice på mail post@solfaktor.com slik at vi kan undersøke om det er mulig og hva det eventuelt vil koste. Det er fint om du oppgir den nye personens navn og fødselsdato ved en slik forespørsel.


  • Kan vi komme med ønsker til hotellet?

    Vil dere gjerne ha rom høyt opp i etasjene, utsikt mot bassenget, rom ved siden av hverandre, etc?

    Ja, da videreformidler vi gjerne deres ønsker til hotellet. Vi kan ikke gi noen garantier, men hotellet vil gjøre sitt beste.

  • Hva er en studioleilighet ?

    En studioleilighet er en 1-roms leilighet. Leiligheten består av kjøkken, stue og soveplass i samme rom + bad.  Denne type leilighet har altså ikke separat soverom.

  • Det finnes flere helt like alternativer under "rom/måltid", der noen har en ekstra kostnad. Hva betyr det?

    Dette betyr at det er flere hotelleverandører som tilbyr samme type rom, men til forskjellig pris. Den ekstra kostnaden er altså bare en høyere pris for samme type rom.

  • Er transfer inkludert på reisen?

    Transfer er ikke inkludert i reisens pris. Om du ønsker å bestille transfer på din reise kan det legges når du legger inn bestillingen din, eller etter bestillingen er gjennomført. Dette kan du gjøre via ditt reisedokument/bestillings bekreftelse.

    Transfer må bestilles senest 72 timer før avreise innenfor vår kontortid.

  • Kan jeg bestille taxfree varer?

    Om din reise er paketert med rutefly er det dessverre ikke mulig å forhåndsbestille taxfreevarerer.

    Om din reise er pakteret med charterfly kan du forhåndsbestille taxfree varer via flyselskapets hjemmeside.

    Har du spørsmål ikke nøl med å kontakte oss.

  • Kan jeg bestille mat på flyet ?

    Ved kjøp av pakkereise: Flymat kan du kjøpe til på din reise ved bestilling. Dette kan du legge til på reisen i samme steg som hvor du fyller i navn etc. Får du ikke tilbud om å legge til mat på flyet her vil det være salg av mat ombord.

    Har du ved bestilling glemt å kjøpe til flymat skriv gjerne til oss på mail (post@solfaktor.com) så hjelper vi til med å odne dette. Ett servicegebyr på kr 100,- tilkommer.

    Ved kjøp av kun fly (rutefly): Som regel er det inkludert flymat eller så er det salg av mat ombord. Ring oss gjerne så kan vi se hva som gjelder for din reise.

  • Vi er to familier som reiser sammen. Kan vi få leiligheter ved siden av hverandre?

    Vi kan legge dette inn som et ønske etter at reisen er bestilt, men gjør oppmerksom på at slike ønsker dessverre ikke kan garanteres eller bekreftes på forhånd. Send oss en mail med bestillingsnummer så legger vi inn deres ønske til hotellet.

  • Vi trenger barneseng til et spedbarn, blir det automatisk bestilt?

    Barneseng blir ikke automatisk bestilt. Om dere ønsker dette må vi sende en forespørsel til hotellet. Skriv gjerne til oss på mail: post@solfaktor.com.

  • Kan jeg ha med barnevogn på flyet? Koster det noe?

    Barnevogn kan alltid medbringes uten ekstra kostnad uansett flyselskap for barn under 2 år.

    Barnevogn sjekkes inn som spesialbagasje, og må sendes i en egen innsjekk etter at du har hentet bagasjelappen på vanlig måte i automat eller skranke.

    Mindre barnevogner som kan slås sammen kan noen ganger tas med som håndbagasje, men dette er avhengig av flyselskapet.

     

  • Hvordan kan man forhåndsbestille flyseter ?

    Ved kjøp av pakkereise:

    Forhåndsbestilling av flyseter kan i de fleste tilfeller gjøres under bestillingsprosessen mot en ekstra kostnad. Om det ikke er mulig kan du kontakte oss på post@solfaktor.com med hvor du vil sitte så kan vi undersøke pris og hjelpe med bestilling av seter.

    Ved kjøp av kun fly:

    Forhåndsbestilling av flyseter er i de fleste tilfeller mulig mot gebyr. Om du kjøper til servicepakke hjelper vi deg med å reservasjon av seter samt undersøke eventuelle kostnader. Har du ikke kjøpt servicepakken må du selv finne ut av dette.

  • Får vi sitte ved siden av hverandre på flyet?

    Dere får i de aller fleste tilfeller sitte samlet, men om dere ønsker å være 100% sikre kan dere kontakte oss på mail så vil vi undersøke tilgjengelighet og eventuell pris for dette.

  • Jeg ønsker ekstra benplass på flyet, hvordan kan jeg bestille det ?

    Enkelte flyselskaper tilbyr sitteplasser med ekstra benplass.

    Dersom deres reise er pakkereise med charterfly kan dette, hvis det er ledig, bestilles direkte hos flyselskapet. Har dere en pakkereise med rutefly vær vennlig å kontakt oss slik at vi kan undersøke tilgjengelighet og pris med flyselskapet.

    Dersom deres reise er med kun fly og dere har kjøpt vår servicepakke vær vennlig å kontakt oss slik at vi kan undersøke tilgjengelighet og pris med flyselskapet. Har du ikke kjøpt vår servicepakke ber vi deg vennlig kontakte flyselskapet direkte for å ordne med setereservasjon.

    Send oss gjerne en mail: post@solfaktor.com

  • Hva gjør vi når dere ikke kan tilby transfer?

    I de tilfeller Solfaktor beklageigvis ikke kan tilby transfer må du selv ordne transport mellom flyplassen og hotellet. F.eks. ta buss, tog eller taxi.

  • Hva dekker avbestillingsforsikringen ?

    Avbestillingsbeskyttelsen dekker avbestilling som følge av akutt sykdom/ulykkesskade, som krever sykehusinnleggelse, sengeleie eller annen medisinsk behandling, eller uventet akutt og alvorlig forverring av kronisk lidelse eller død som rammer sikrede, nærmeste familie eller reiseledsager og dennes nærmeste familie. Som nærmeste familie regnes ektefelle/samboer, egne eller ektefelle/samboers barn og barnebarn, foreldre, søsken, svoger/svigerinne og svigerdatter/sønn. Som samboer regnes personen sikrede lever sammen med, og som i henhold til Folkeregistret har samme bopel som sikrede.

    Avbestillingsbeskyttelsen dekker avbestilling etter en større skade i sikredes bopel, forretning eller kontor som nødvendiggjør sikredes nærvær. Skaden må ha inntruffet etter at forsikringen er betalt. Skaden må dokumenteres med en politirapport.

    Avbestillingen må gjøres skriftlig (mail: post@solfaktor.com) FØR avreise.

  • Jeg vil ha med golfbag, hvordan bestiller jeg det ?

    Golfbag kan medbringes mot ekstra kostnad. Pris kan variere mellom de ulike flyselskapene. Kontakt oss for bestilling. Det samme gjelder sykler og annet sportsutstyr.

    • Mandag – Fredag: 10:00 – 12.00, 13.00 – 15.00
    • Lørdag – Søndag: Stengt
  • Kan jeg ta leiebilen over landegrenser? Og hva koster det isåfall?

    I en del land kan det forekomme begrensninger når det gjelder kjøring utenfor landets grenser. Forhør deg derfor alltid med Solfaktor eller leiebil selskapet dersom du planlegger å kjøre utenfor landets grenser. Gebyr kan tilkomme og betales eventuelt direkte til leiebilselskapet.

  • Jeg skal leiebil og trenger barnesete, kan jeg bestille det?

    Barnesete kan bestilles og vi hjelper deg gjerne med dette. Send oss en mail (post@solfaktor.com) etter at reisen er bestilt, så ordner vi med bestilling av barnesete. Husk å oppgi barnets alder og ca vekt. Ekstra kostnader kan tilkomme og betales direkte til leiebilfirmaet ved henting av bilen.

  • Jeg reiser med noen som har eller har selv en funksjonsnedsettelse, hvordan forholder jeg meg til dette på reisen?

    Flyreisen

    Alle flyselskaper har av sikkerhetsmessige begrensninger om hvor mange funksjonshemmede som kan reise med samme fly. Det er derfor meget viktig at du informerer oss så snart du har bestilt din reise dersom du har en funksjonshemming eller reiser sammen med andre som har dette.

    Hotell

    Ingen hoteller på våre reisemål oppfyller Norges Handikap forbunds krav. Solfaktor kan dessverre heller ikke hjelpe med handikaptilpassede rom.

    Rullestolbrukere

    Vi ber reisende som er avhengig av rullestol om å kontakte oss  i god tid før avreise slik at vi får organisert assistanse på flyplassen.

    Skal du reise med rullestol må vi søke flyselskapet om dette. Vi trenger følgende informasjon for å kunne søke om flyselskapets godkjennelse: stolens mål (høyde x lengde x bredde cm) og vekt (kg).

    Ekstra bagasje og medisinsk utstyr på flyreise

    Har du en funksjonshemming og behov for ekstra bagasje eller medisinsk utstyr (eks. oksygenapparat) ber vi om at du tar kontakt med oss slik at vi kan søke flyselskapet om dette. I den forbindelse trenger vi en legeerklæring på engelsk og informasjon om bagasjens størrelse: mål (høyde x lengde x bredde cm) og vekt (kg).

    Kapteinen kan nekte passasjerer ombordstigning om det anses å kunne oppstå helse- eller sikkerhetsmessige problemer under flyvningen.

    Transport til og fra hotellet på reisemålet

    Våre leverandører kan dessverre ikke garantere at det er plass til en rullestol i transferbussen, derfor vil vi anbefale å bestille egen transport mellom flyplassen og hotellet.

    Bussjåførene kan heller ikke, av sikkerhetsmessige årsaker, verken løfte eller bære bagasje eller reisende med en funksjonshemming opp i bussen. Dersom du har behov for personlig assistanse må du ha med deg en ledsager. Du kan ikke forvente at flyets eller hotellets personale kan være behjelpelige.

     

     

  • Hvordan er været og temperaturen på reisemålet?

    Dette kan du enkelt finne frem til. Når du har søkt frem en reise, klikk på reisemålet i listen over reiser. Da vil du få frem reisemålsbeskrivelse samt bilder og klimatabell.

  • Trenger jeg pass og visum for å reise?

    Alle reisende må selv sørge for å ha gyldig pass og visum for reisemålet. Pass må i de fleste tilfeller være gyldig i 6 måneder etter hjemkomst for reise utenfor EU/EØS området.

    Ikke nordiske statsborgere er selv ansvarlige for å sjekke hvilke pass- og visumregler som gjelder.

    Norske statsborgere kan sjekke innreise- og visumregler her Utenlandske statsborgere må sjekke innreise- og visumregler med sitt lands ambassade/konsulat.

    Den som bestiller reisen er pliktig til å informere reisende omfattet av bestillingen om pass- og visumregler.

     

    Noen av landende som krever innreisetillatelse/visum som vi får flest henveldeser om er:

    Tyrkia:
    Visum kreves og må søkes om online før avreie:  https://www.evisa.gov.tr/en/

    Egypt:
    Visum kjøpes ved ankomst og koster 30USD per person. Kontanter anbefales.

    USA:
    Innreisetillatelse kreves, du søker på internett via ESTA`s hjemmeside (Electronic System for Travel Authorization) https://esta.cbp.dhs.gov. Din ESTA-søknad må sendes inn i god tid, og senest 72 timer før avreise. Dette koster 14 USD pr. person. Denne avgiften betales med kredittkort når man søker.

    Canada:
    Fra og med 15. mars 2016 må norske statsborgere søke om innreisetillatelse til Canada. Dette gjelder for reiser til og via Canada. Du søker på internett via eTAs hjemmeside (Electronic Travel Authorization): http://www.cic.gc.ca/english/visit/eta-start.asp
    Din eTA-søknad bør sendes inn i god tid. I de fleste tilfeller får man svar umiddelbart eller innen noen minutter. Dette koster 7 CAD pr. person. Denne avgiften betales med kredittkort når man søker. Hvis din søknad blir godkjent vil den være gyldig i 5 år eller når passet utløper, hvis det skjer før det har gått 5 år.

     

  • Min reise er blitt automatisk avbestilt, men jeg vil ha reisen. Hva gjør jeg?

    Dessverre så var du forsent ute med betalingen. Dersom du fortsatt ønsker reisen må du gjøre en ny bestilling og betale innen angitt betalingsfrist. Opplever du problemer med betalingen må du gjerne ringe til oss på telefon: 21 09 50 00 (Mandag – Fredag 13.00 – 15.00 10:00 – 12.00).

     

     

  • Hva koster det å avbestille reisen?

    For våre ulike type reiser så gjelder følgende vilkår for avbestilling av reisen:

    Pakkereiser med charterfly:

    • Før 42 dager til avreise refunderes det innbetalte beløp minus et administrasjonsgebyr og eventuell avbestillingsbeskyttelse.
    • 42 til 15 dager før avreise refunderes det innbetalte beløp minus depositum og eventuell avbestillingsbeskyttelse.
    • Mindre enn 15 dager før avreise gis ingen refusjon.

    Pakkereiser med rutefly (bl.a. Norwegian og Ryanair):

    • De fleste flyselskaper krever at reisearrangøren utsteder flybilletter umiddelbart etter bestilling. Når en flybillett er utstedt har reisearrangøren en økonomisk forpliktelse overfor flyselskapet. Dersom den reisende avbestiller reisen etter at flybilletten er utstedt, må SOLFAKTOR belaste den reisende med et gebyr tilsvarende prisen på flybilletten. Gebyret varierer avhengig av type billett og opplyses på forespørsel. Det belastes et administrasjonsgebyr. Kontakt kundeservice.
    • For eventuell refusjon av flyskatter tilkommer et administrasjonsgebyr.
      • En del flyselskaper har inkludert drivstofftillegg i flyskattene, og tillater ikke refusjon av dette hvis flybillettene ikke benyttes. Derfor vil man på enkelte flyselskap heller ikke få refundert alle flyskatter ved kansellering. Ved kansellering vil du bli informert av solfaktor.no om hvor mye som refunderes av flyskatter.
    • Mindre enn 15 dager før avreise gis ingen refusjon.

     

    Spesielle avbestillingsregler for hotell:

    • Noen hoteller har spesielle regler for avbestilling- og endringsgebyrer knyttet til bestemte rompriser eller i forbindelse med spesielle perioder av året. Dersom den reisende avbestiller hotellet og Solfaktor ved det tidspunktet har en økonomisk forpliktelse overfor hotellet, må Solfaktor belaste den reisende med et gebyr tilsvarende prisen på hotellet. Gebyret opplyses på forespørsel.

    Viktig å bemerke / Spesielle forhold:

    • For flere av våre reiser benytter vi rutefly. Ruteflyselskapene kan pålegge reisearrangøren å utstede flybilletter i god tid før avreise. Når en flybillett er utstedt har reisearrangøren en økonomisk forpliktelse overfor flyselskapet. Dersom den reisende avbestiller reisen etter at flybilletten er utstedt, må Solfaktor belaste den reisende med et gebyr tilsvarende prisen på flybilletten. Gebyret varierer avhengig av billettype og opplyses på forespørsel.
    • Redusering av antall reisende er en endring som kan påvirke den totale pakkeprisen og prisen pr person som fortsatt reiser kan derfor øke. Kontakt kundeservice for informasjon.
    • Ved avbestilling pga sykdom/ulykke som dekkes av vår avbestillingsbeskyttelse: Se regler §8.5 .
    • Avbestilling/endring aksepteres kun skriftlig pr mail av bestiller, eller på SMS fra et mobilnummer som er registrert i bestillingen.

  • Er bagasje inkludert på reisen?

    På reiser med Ryanair (FR) og Wizzair (W6) er INGEN bagasje inkludert på billetten. Både håndbagasje og innsjekket bagaske må kjøpes til ved bestilling av reisen.

    Med alle andre flyselskaper er kun håndbagasje inkludert på reisen, og innsjekket bagasje kan kjøpes til på reisen om dette er ønskelig. Dette velger du ved bestilling.

    Oppgitte priser gjelder tur og retur for tilsammen for alle reisende.

    Om du glemmer å legge til bagasje ved bestilling, vær vennlig å send oss en mail: post@solfaktor.com og angi ditt bestillingnummer i emne feltet. Så undersøker vi mulighet og pris for å legge det til på reisen i etterkant. Ett servicegebyr på kr 100,- tilkommer ved etterbestilling.

annonse