Skadet bagasje
Bagasje som har blitt skadet under transport må omgående meldes til flyselskapets representant eller ved skarnke for tapt/skadet bagasje på flyplassen. Du vil da motta en bekreftelse på hendelsen/skaden, en såkalt PIR-rapport (Property Irregularity Report). Originalen av rapporten sendes flyselskapet for eventuell erstatning. Vi gjør oppmerksom på at flyselskapene kun utbetaler et begrenset beløp til erstatning av skadet bagasje. Dersom bagasjen skades utbetales erstatning i henhold til flyselskapets gjeldende regler. Dersom innholdet i kofferten er skadet, ber vi deg kontakte forsikringsselskapet ditt.
Kan ikke bagasjen repareres, ber du butikken skrive en bekreftelse på dette, samt gi en vurdering av bagasjens verdi. Kvittering for reparasjonskostnaden (ev. bekreftelse), skaderapport, billett og boarding pass/bagasjekvittering sendes i original til flyselskapet eller ditt forsikringsselskap.
Bortkommet bagasje
Om din bagasje er bortkommet må dette straks meldes til flyselskapets representanter eller ved skarnke for tapt/skadet bagasje på flyplassen som fyller ut en skaderapport (PIR-rapport) som du får et eksemplar av. Flyselskapet etterlyser bagasjen og sørger for at du får beskjed så snart den kommer til rette. Om bagasjen ikke kommer til rette innen et antall timer på utreisen, utbetaler flyselskapet vanligvis en viss kompensasjon til dekning av nødvendige innkjøp. Vær oppmerksom på at reiseforsikringen også vanligvis dekker nødvendige innkjøp inntil bagasjen kommer til rette under oppholdet.
Dersom bagasjen ikke kommer til rette kan du fremme krav om tapt bagasje til flyselskapet eller ditt forsikringsselskap.